Lohkolämmitin autoon? Katso lohkolämmittimen asennus hinta

Talvikeleillä autoilija jos toinenkin tulee pohtineeksi sitä, kannattaisiko omaan autoon hankkia lohkolämmitin, ja kuinka paljon lohkolämmittimen hinta on asennettuna. Lohkolämmitin voi parhaimmillaan lisätä ajomukavuutta huomattavasti, jonka takia se on oiva valinta moottorin esilämmitykselle etenkin niiden autoilijoiden osalta, joilla on sähkötolppapaikka taloyhtiössä.

Moottorin esilämmitys säästää moottoria, polttoainetta ja ympäristöä rikki-, ja häkäpäästöjen osalta. Tässä artikkelissa käymme tarkemmin läpi moottorin kylmäkäynnistyksen haittoja ja esilämmityksen hyötyjä (Säästöä kertyy helposti parhaimmillaan tuhansia euroja €).

Lohkolämmittimen asennushinta on noin 500 eurosta ylöspäin automallista riippuen. Lohkolämmittimen hinta on Suomessa noin 200 eurosta 500 euroon, jonka lisäksi hintaa tulee erityisesti sähkövirtaliittimen asentamisesta auton keulan etuosaan.

Lohkolämmittimen asennus hinta

Kuinka paljon lohkolämmittimen asennus maksaa?

Lohkolämmittimen asennushinta on Suomessa keskimäärin noin 450-550 euroa automallista ja lohkolämmittimestä riippuen. Halvimmat hinnat liikkuvat hieman yli 200 eurossa, kun taas jotkut autokorjaamot voivat veloittaa lohkolämmittimen asennuksesta jopa yli 800 euroa. Erityisesti sisäpistokkeen asennusta korottaa lohkolämmittimen asennus hintaa.

Lue myös: Vakuudelliset ja vakuudettomat autolainat – Mikä on edullisin autolaina? 

Mikä on lohkolämmitin?

Moottorin lohkolämmitin on sähkövirralla toimiva yksinkertainen kappale, jossa on lämpöelementti. Lohkolämmittimen päätehtävä on lämmittää auton moottorin lohkoa, josta nimi lohkolämmitin tulee. Moottorin lohkoksi kutsutaan moottorin alakerran kuorirakennetta. Lohkolämmitin lämmittää moottorin lohkon jäähdytinnestettä, ja  ohessa lohkolämmitin lämmittää  auton moottoriöljyä.

Webasto vai lohkolämmitin?

Lohkolämmitin on hyvä valinta sellaisille, joilla on sähkötolppa. Lohkolämmittimen käyttö kuluttaa sähköä. mutta toisaalta sen lämmitysaika on pidemi kuin webastolla ja muilla polttoainekäyttöisillä lämmittimillä. Katso tästä lisätietoa webaston asennuksesta ja asennushinnoista.

Lohkolämmitin vai säteilylämmitin?

Säteilylämmitin ei ole tehonsa puolesta yhtä hyvä kuin lohkolämmitin. Jos sinulla on mahdollisuus valita, kannattaa tehon puolesta valita lohkolämmitin tai muu sähkölämmitin kuin säteilylämmitin. Yli 10 asteen pakkasissa säteilylämmitintä voi joutua käyttämään jopa 3 tuntia ennen auton käyttöä.

Kuinka kauan lohkolämmittimen asennus kestää?

Autohuollossa lohkolämmittimen asennus kestää noin puolesta tunnista tuntiin. Lohkolämmittimen asennus itse voi kestää hieman pidempään.

Miksi lohkolämmitin kannattaa asentaa?

Jos omasta taloyhtiöstä löytyy sähkötolppa, lohkolämmitin kannattaa asentaa erityisesti sen vuoksi, että moottori säästyy kylmäkäynnistyksen haitoilta. Lohkolämmitin säästää auton moottoria, ympäristöä ja polttoainetta. Lohkolämmittimen käyttö tulee siis pitkässä juoksussa halvemmaksi.

Minulla ei ole sähkötolppaa. Kannattaako lohkolämmittimen asennus?

Luultavasti ei kannata asentaa lohkolämmitintä, koska se toimii sähköllä. Mysökään säteilylämmitintä ei kannata asentaa tällaisessa tilanteessa. Paras on hankkia polttoainelämmitin eli esimerkiksi webasto tai eberchauer. Katso webaston hinta asennettuna tästä.

Säteilylämmitin vai lohkolämmitin?

Lohkolämmitin hinta – Näin lohkolämmitin toimii

Lohkolämmitin toimii lämmittämällä moottorin öljyä tai jäähdytysnestettä. Muita sähkökäyttöisiä lämmittimiä ovat muun muassa letkulämmitin, öljylämmitin ja säteilylämmitin. Lohkolämmitin toimii vastuselementtinä, ja se lämmittää moottorin jäähdytinnestettä. Kun jäähdytysneste alkaa lämmitä, se alkaa kiertää moottorin sylinterilohkossa.

Etenkin uusissa autoissa suositaan sen sijaan säteilylämmittimiä. Säteilylämmitin on toimintaperiaatteeltaan samanlainen kuin lohkolämmitin, mutta sen lämmitysteho ei ole yhtä hyvä kuin lohkolämmittimellä. Säteilylämmitin asennetaan samalla tavalla moottorilohkoon tai auton öljypohjaan.

Säteilylämmittimen toiminta

Säteilylämmitin on ulkoinen lämmitin, joka kiinnitetään auton moottorilohkon tai öljypohjan kylkeen, jolloin se lämmittää moottorin nestettä. Säteilylämmitin ei toimi Suomen ankarissa talviolosuhteissa yhtä hyvin kuin lohkolämmitin. Lohkolämmitin ei kuulu enää jokaisen uuden tai käytetyn auton vakiovarustukseen, sillä monet merkit suosivat säteilylämmittimien käyttöä.

Kun uusien autojen teknologia perustuu entistä enemmän sähkölaitteiden käyttöön, tarvitaan myös lämpötilamittaukseen erilliset anturit. Lämpöanturit ovat olennainen osa uuden teknologian jäähdytys-, ja lämmitysjärjestelmiä, joiden vuoksi tehdasasennettua säteilylämmitintä ei välttämättä voi vaihtaa lohkolämmittimeen.

Säteilylämmittimen ja lohkolämmittimen ero on siinä, että lohkolämmitin lämmittää suoraan moottorin lohkon nestetilaa sisältä päin, kun taas säteilylämmitin lämmittää parhaimmillaan vain moottorin lohkon kylkeä tai öljypohjaa.

Lue lisäksi: Halpamerkki Kumhon renkaat esittelyssä – Onko Kumhoista Suomen talvirenkaiksi?

Lohkolämmitin teho

Lohkolämmittimen teho riippuu luonnollisesti käytetystä lämmiittimestä. Yleensä lohkolämmittimen teho on noin 500-600 W (wattia). Jos käytössä on lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin, kannattaa laskea näiden yhteinen teho ennen sähkötolppaan asettamista. Yleensä sähkötolpasta saa otettua noin 1200-2200W tehon autoon. Tämä lukee yleensä tolppaan kirjoitetuista ohjeista, ja ne ovat taloyhtiökohtaisia. Joissain taloyhtiöissä on varauduttu suurempaan sähkönsyöttöön autoille. Säteilylämmittimen teho voi olla lohkolämmittimen tehosta vain puolet, noin 300 W.

Lohkolämmitin ei toimi?

Jos lohkolämmitin ei toimi, kannattaa ensimmmäisenä tarkastaa lohkolämmittimen johto, sähkönsyöttö ja sähkötolpan ajastin. Jos samasta sähkötolpasta tulee virta esimerkiksi sisälämmittimeen joka toimii, ongelma on lohkolämmittimessä. Ennen autohuoltoon lähtemistä kannattaa tarkistaa muutamat perusseikat, jotta ei tule turhaan maksettua lohkolämmittimen korjauksesta.

Avaa siis konepelti ja tarkasta ensimmäisenä lohkolämmittimen liittimet. Jos liittimet ovat löysällä, voi olla että sähkönsyöttö ei toimi. Tarkista lisäksi miltä ulkoinen virtaliitin näyttää. Jos virtaliitin on hapettunut, sähkö ei välttämättä kulje lohkolämmittimeen. Toisaalta vika voi olla myös lohkolämmittimen lämpövastuksessa. Jos nopealla tarkistuksella lämmitin näyttää ehjältä ja oikein asennetulta mutta ei toimi, kannattaa viedä auto korjaamolle tarkastukseen.

Talvipakkasilla jääkylmään autoon astuminen alkaa pidemmän päälle ketuttaa ketä tahansa. Paukkupakkaset tekevät hallaa kuskin lisäksi myös autolle, joten hyvä tapa ratkaista ongelma on sähköisen lohkolämmittimen asennus. Lohkolämmittimen hinta on normaalisti noin 100-200 euroa lohkolämmittimen mallista ja merkistä riippuen. Luonnollisesti, mitä tehokkaampi lohkolämmitin on lämmitysteholtaan, sitä kalliimpi se myös on. Lohkolämmittimen voi joko asentaa itse tai asennuttaa autohuoltoliikkeessä. Hyvinvarustelluista autohuolloista voi saada hankittua myös lohkolämmittimen asennettuna suoraan.

Tuulilasivaurio tai kiveniskemän korjaus? Kilpailuta tuulilasin vaihtohinnat

Lähes kaikki lohkolämmittimet toimivat samalla toimintaperiaatteella: Töpseli kiinni lämmitystolpan tavalliseen pistorasiaan, lämmitin ajastukselle, ja aamulla ennen auton käynnistystä lämmitin alkaa lämmittää auton moottorin lohkoa ja moottoriöljyä. Moottorin toimintaan talvipakkasilla vaikuttaa myös se, kuinka hyvässä kunnossa moottori ylipäätään on. Esimerkiksi jakopään hihnan ongelmat voivat koitua kuskille kalliiksi. Kun kireässä aamupakkasessa kahvinjuonnin jälkeen sitten istahtaa autoon, moottori on valmiiksi lämmin eikä kylmäkäynnistystä tarvita.

Lohkolämmitin, webasto vai säteilylämmitin? Säteilylämmitin ei riitä lämmittämään autoa kovilla pakkasilla. Tällöin vaihtoehdoiksi jää joko lohkolämmitin tai webasto. Vaikka webasto on kaikista tehokkain auton moottorilämmitin, etenkin sähkötolpan omistajat valitsevat usein lohkolämmittimen.

Lohkolämmittimen asennus hinta – Sähkökäyttöisen lämmitimen hyödyt

Lohkolämmittimestä on useita hyötyjä autoilijalle:

  1. Auton moottoria ei tarvitse kylmäkäynnistää
    Kun sinulla on lohkolämmitin käytössä, kylmissä keleissä moottoriöljy on juoksevampaa kuin ilman moottorin esilämmitystä. Tällöin moottoriöljyn viskositeetti eli juoksevuus auttaa öljyä toimimaan paremmin moottorin voitelussa kuin silloin, jos öljy olisi pakkasen vaikutuksesta jähmeämpää. Moottoriöljy siis kiertää moottorissa paremmin lämpimänä.
  2. Auton sisätilat lämpiävät nopeammin
    Kun autossa on lohkolämmitin asennettuna, myös sisätilan lämpöpuhallin alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa nopeammin. Pakkasella ei siis tarvitse värjötellä yhtä pitkään kylmässä autossa, jonka lisäksi auton sisätilojen lämmittäminen tapahtuu energiatehokkaammin (tai ainakin auton akkua säästäen. Jos autolla ajetaan vain lyhyttä matkaa kovilla pakkasilla, akku ei välttämättä pääse täyteen lataukseen).
  3. Yhdellä tankilla enemmä ajoa
    Vaikka autoteknologia kehittyy jatkuvasti ja myös pohjoisen kuskeille suunnitellaan jatkuvasti paranneltuja uusia talvirenkaita ja varaosia, autot toimivat parhaiten normaaleissa sääolosuhteissa. Tavallisen polttoainekäyttöisen auton liikkumisperiaate on edelleen pitkälti mekaaninen, joka tarkoittaa myös osien kulumista. Osat kuluvat kun niiden välille syntyy kitkaa mekaanisesta rasituksesta. Kitkan mukana syntyy myös lämpöenergiaa.Kun auton moottori ja muut osat jäähtyvät ajon jälkeen, auton osiin kohdistuu valtava lämpötilan vaihtelu. Metallit ja muut kuluvat materiaalit, kuten kumiseokset, kärsivät pitkän päälle lämpötilavaihtelun tuomasta rasituksesta, kun yhdisteiden väliset sidokset alkavat muokkaantua.Helppo lohkolämmittimen asennus on sellaisilla lämmittimillä, joissa lämmitin asennetaan auton konepellin alla olevaan öljyastiaan joko magneetilla tai muulla tavalla. Tällaisia yleislämmittimiä voidaan käyttää useissa eri ajoneuvoissa, jonka lisäksi niitä voi sähkökäyttöisinä käyttää muun muassa jäätyneiden vesiputkien sulatukseen. Lisäksi on olemassa lohkolämmittimiä, jotka asennetaan suoraan auton lohkoon pysyvästi.

Lohkolämmittimen asennus itse: Lohkolämmittimen asentamiseen riittää lohkolämmitin, hylsyavain ja tunkki, jonka lisäksi tarvitaan kuumuuden kestävää rasvaa ja taskulamppu. Hanskat ovat myös hyvä olla mukana.

Lohkolämmittimen asennus itse

Lohkolämmittimen asennus itse ei vaadi pitkää autoalan asiantuntemusta, joskin on hyvä ymmärtää perusasiat auton anatomiasta. Lohkolämmittimen asennus itse kestää noin yhdestä tunnista puoleentoista tuntiin, joskin kokeneet autoharrastajat asentavat uuden lohkolämmittimen vartissa.

Lue myös: Näin tilaat sopivat uudet vanteet autoosi

Nämä välineet tarvitset:

  1. Moottorin lohkolämmitin
  2. Tunkki
  3. Hanskat (suositeltavat, kovat tyypit tekevät tietysti ilman)
  4. Räikkä eli hylsyavain, pultti/mutterisetti ja jonkin verran vääntövoimaa
  5. Taskulamppu
  6. Nippusiteitä

Lohkolämmittimen asennus itse – Työvaiheet

  1. Nosta auton etupää tunkille (joissain automalleissa tämä osuus voidaan jättää pois)
  2. Avaa auton konepelti
  3. Jos oman autosi moottorissa on erillinen liitinkohta lohkolämmittimelle, tarkista missä se sijaitsee. Jos autossa on ollut aikaisemmin jonkin tason lohko-, tai säteilylämmitin, se on usein liitetty kyseisestä kohdasta auton moottoriin. Liitinkohdan löytämiseksi voit joutua joko siirtämään jäähdytinnesteen putkia tai tarkastamaan kohdan auton alta.HUOMIOI TÄMÄ: Joissain automalleissa lohkolämmittimen sähkövirtaliittimessä on tulppa, joka tulee irrottaa myös, jotta itse sähkövirtaliittimen pää saadaan asennettua auton nokan etuosaan. Jos autossasi ei ole erillistä liitintä lohkolämmittimelle, sinun tulee poistaa sähkövirtaliittimentulppa. Lohkolämmittimen moottoriliitin voi sijaita esimerkiksi moottorin sylinterien alapuolella.
  4. Öljyä lämmityselementin vastukset kuumuutta kestävällä rasvalla. Rasvaa ei kannata säännöstellä, sillä rasva poistaa ylimääräistä ilmaa lohkolämmittimen liitinkohdasta, jonka lisäksi rasva johtaa lämpöä. Näin lohkolämmitin toimii hieman tehokkaammin.
  5. Työnnä lämmityselementti vastuksineen moottorin lohkoon sille kuuluvalle paikalle, kunnes lohkolämmitin napsahtaa paikoilleen ja pysyy kiinni hyvin.
  6. Kytke sähköjohdot lohkolämmittimeen, jotta lohkolämmitin saa otettua virtansa sähkövirtaliittimen kautta.
  7. Lohkolämmittimen johto kannattaa asetella tässä vaiheessa hyvin. Asettele lohkolämmittimen sähköjohto niin, että se ei ole kosketuksissa tai lähellä moottorin kuumentuvia osia. On hyvä laittaa johdon pää näkyville niin, että siihen on helppo päästä käsiksi myös auton ulkopuolelta konepellin avauksen yhteydessä.
  8. Laita lohkolämmitin johto paikoilleen nippusiteillä. Nippusiteet estävät lohkolämmittimen heilumisen
  9. Aseta suojus kaapelin sähkövirtaliittimen ulostuloon suojaamaan lohkolämmittimen virtajohtoa silloin, kun lohkolämmitin ei ole käytössä.
  10. Kytke lohkolämmittimen johto pistorasiaan 1-3 tuntia ennen ajoa pakkasen määrästä riippuen. Suosittelemme lämpimästi sähkötolpan ajastimen käyttöä, sillä liikalämmityksestä ei ole mitään hyötyä. Itse asiassa moottorin liiallinen lämmitys haihduttaa öljyt moottorin sisäpinnoilta, joka lisää moottorin kitkaa. Lohkolämmittimen tai sähkötolpan ajastin auttaa myös muistamaan lohkolämmittimen käytön joka aamu.