Jakohihnan vaihtamisen hinta on noin 300-400 euroa normaalisti, mutta se voi olla myös jopa 1000 euroa.

Jakohihnan vaihto – Katso vaihtoväli ja kilpailuta hinta

Auton jakohihnan eli jakopään hihnan vaihto kannattaa tehdä säännöllisin väliajoin. Silti monille autoilijoille voi olla epäselvää esimerkiksi koska jakopään hihna kannattaa vaihtaa, mistä tietää että jakohihna pitää vaihtaa, tai toisaalta myös, mikä on jakohihnan vaihdon hinta. Jakopään vaihdon hinta vaihtelee, riippuen siitä, mikä automerkki, automalli ja autohuolto on kyseessä. Tämän vuoksi on hyvä tietää mikä jakohihna on ja miten se toimii, jotta ymmärrät miksi eri autohuollot pyytävät eri huolloista erikokoisia summia. Näin voit tehdä parhaan päätöksen oikean huollon hankinnasta.

Tässä artikkelissa käymme läpi miten jakopään vaihto tapahtuu, ja kuinka paljon jakohihnan vaihto maksaa. Lisäksi käymme läpi tarkempia yksityiskohtia jakohihnoista ja miksi kyseinen osa ylipäätään tulee vaihtaa. Kerromme myös, mikä on jakohihnan vaihtoväli yleisimmille automalleille, ja mitä muuta kannattaa ottaa huomioon jakohihnaa vaihdettaessa. Jakopään hihna vaihto hinta riippuu paljon myös auton koosta, ja isompiin autoihin jakopään hihnan vaihto saattaa maksaa paljon enemmän kuin jakohihnan vaihto pienempiin autoihin.

Jakopääremontti tulee aina halvemmaksi kuin moottorivika, joka saattaa seurata katkenneesta jakopäähihnasta.

Mistä jakopään hihnan vaihdon hinta koostuu?

Jakohihnan vaihdon hinta riippuu huomattavasti enemmän työn osuudesta kuin yksittäisen jakohihnan hinnasta. Jakopään hihnan hinta voi olla valmistajasta riippuen noin 50-100 euroa, kun taas jakohihnan vaihto maksaa helposti useita satoja euroja enemmän. Tämä johtuu siitä, että jotta jakohihnan vaihto tehdään oikein, tulee autosta irrottaa suuri määrä eri osia, jotta jakohihna saadaan poistettua ja laitettua uusi tilalle. Lisäksi jakohihna on tavallisesti moottorin sisällä, joka vaikeuttaa esimerkiksi sen kunnon tarkastamista ennen vaihtoa.

Jakopään hihnan vaihto onkin monimutkainen prosessi joka vaatii tekijältään kokemusta, jonka lisäksi se myös vie fyysisesti suhteellisen kauan aikaa muihin auton perushuoltoihin verrattuna. Kun osat on kerran saatu autosta irti ja hihna vaihdettua, tulee kaikki tietysti laittaa myös takaisin.

Jakohihnan vaihto on yksi niistä autohuollon töistä, joka luultavimmin aiheuttaa eniten kysymyksiä ja närää hintansa ja aikansa puolesta myös asiakkaissa.

Mikä jakohihna on?

Jotta autoilijana ymmärrät, minkä vuoksi jakopään hihna vaihto säännöllisin väliajoin on tärkeä osa turvallista ajamista, ja toisaalta mistä jakohihnan vaihdon hinta muodostuu, on tärkeä ymmärtää mikä jakopään hihna on. Jakopään hihna (englanniksi timing belt tai chambelt) tai jakohihna on auton moottorin yksi keskeisimpiä osia, jonka avulla moottori pysyy käynnissä ja moottorin akselit pyörivät yhtä aikaa. Tämä mahdollistaa moottorin yläosan sylinterien ja venttiilien toimimisen samanaikaisesti moottorin alaosassa sijaitsevien mäntien kanssa.

Katso myös parhaat kitkarenkaat ja nastarenkaat kaudelle 2019! 

Jakohihna vai jakoketju

Useinmiten jakohihna on kumia, mutta toisaalta joissain uusissa automalleissa käytetään myös jakoketjuja, jotka kestävät pidempää käyttöä kuin kumiset jakohihnat. Nyrkkisääntönä todettakoon, että jos autosi valmistusvuosi on ennen vuotta 2000, luultavasti auton moottoriin on asennettu vakiona kuminen jakohihna. Auton ohjekirja sisältää tarvittavat tiedot jakohihnasta ja siitä, mikä on jakohihnan vaihtoväli. Jos sen sijaan autossa on kumisen jakohihnan sijaan jakoketju, ei sitä tarvitse välttämättä vaihtaa ollenkaan auton käytön aikana. Joskus puhutaan myös jakoremmistä, mutta jakohihna vaihto ja jakoremmin vaihto tarkoittavat samaa asiaa.

Jakohihnan vaihto hinta vaihtelee paljon

Kuten jo aikaisemmin tässä tekstissä mainittiin, jakohihnan vaihdon hinta voi vaihdella huomattavasti mekaanikosta, autohuollosta ja automallista riippuen. Paras tapa saada jakopään hihnan vaihto hinta selville useasta eri autohuollosta, on kilpailuttaa autohuollot kerralla. Tämä on nykyään mahdollista netissä ja vielä täysin ilmaiseksi. Voi kuitenkin tietysti olla, että tuttu autokorjaamo antaa sinulle kaikista kilpailukykyisimmän hinnan ja korjauspaketin, joka sisältää useita eri toimenpiteitä autolle. Toisaalta myös tutulla autohuollolla voi olla jakohihnan vaihto tarjous. Kilpailuta autohuolto myös jakopään hihnan vaihdon osalta ja säästät helposti mukavan summan rahaa.

Autohuollon kilpailutuksen lisäksi voit kilpailuttaa esimerkiksi renkaat, oli kyseessä sitten talvirenkaat tai kesärenkaat. 

Esimerkiksi Suomen isoimpien autohuolto -ketjujen huollon hinta ja jakohihnan vaihdon hinta voi olla huomattavasti korkeampi kuin monissa muissa autohuolloissa, mutta toisaalta saat samalla hinnalla hyvämaineisen ja luotettavan palvelun, joka sisältää kokeneet asiantuntijat ja mekaanikot. Paikallinen ja tuttu autohuolto voi tulla paljon halvemmaksi, mutta toisaalta vain kyseinen autohuolto ja sen asiakkaat voivat tietää minkälaatuinen työ on kyseessä.

Jakopäähihnan vaihdon hinta vaihtelee paljon ja riippuu sekä moottorista että auton korimallista.

Jakohihnan vaihto hinta – Eri automerkit ja mallit

Jakohihnan vaihtamisen hintaan vaikuttaa siis erityisesti auton koko ja sen malli. Tämä johtuu siitä, että auton koolla on suora vaikutus tarvittavien työtuntien määrään, joka tarvitaan siihen, että jakohihnaan päästään käsiksi moottorin kautta.

Vertailun vuoksi esimerkiksi isokokoisen maasturin autohuolto ja jakohihnan vaihto tulee helposti kalliimmaksi, sillä vaihtoon menee luultavasti enemmän aikaa. Euroissa keskihintainen jakohihnan vaihto Suomessa maksaa noin 400-500 euroa, kun pienissä automalleissa hinta voi olla noin 300 euroa. Toisaalta suurikokoisen moottorin jakohihnan vaihdon hinta voi olla jopa 1000 euroa. Lisäksi, mitä vanhempi auton malli on, sitä enemmän jakohihnan vaihtaminen maksaa normaalisti.

Tiivistettynä: Jakohihnan etsiminen ja irroittaminen vie paljon vähemmän aikaa tavallisessa keskikokoisessa henkilöautossa, koska pienempikokoinen moottori on helpompi purkaa.

Harkitse myös näiden osien vaihtoa jakohihnan vaihdon yhteydessä:

  • Vesipumppu. Jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdetaan usein muitakin osia, jotka ovat yhteydessä jakohihnaan ja moottoriin. Tällaisia osia ovat erityisesti vesipumppu. Vesipumppu on edullinen ja välttämätön osa moottoria, joten se kannattaa vaihtaa aina jakopään hihnan vaihtamisen yhteydessä.
  • Kampiakselin hihnapyörät ja jakohihnan kiristin. Hihnapyörät ja kiristin kannattaa vaihtaa uusiin aina jakohihnan vaihdon yhteydessä, koska osat toimivat yhdessä ja ovat tärkeä osa auton suorituskykyä. Kiristin nimensä mukaan pitää jakohihnan kireänä, jotta uusi jakohihna pysyy omalla paikallaan.
  • Moottorin (kampiakselin) etutiivisteet. Moottorin etutiivisteet on helppo vaihtaa samaan aikaan jakohihnan vaihdon kanssa, sillä erillisenä työnä etutiivisteiden vaihto voi tulla myös kalliiksi.

Lue myös: 6 vinkkiä, joiden avulla ostat uudet vanteet autoosi helposti

Yleensä jakopääremontti eli jakopään hihnan vaihto sisältää suurimman osan kyseisistä pienistä remonteista, jotka voidaan tehdä samaan aikaan jakohihnan vaihdon kanssa. Jakopääremontti sisältää siis yleensä ainakin jakohihnan ja vesipumpun vaihdon, sekä itse jakohihnan. Jakopään hihnan vaihto kestää perusmoottorin kanssa muutaman tunnin, joskin monimutkaisissa tapauksissa jakopäähihnan vaihtoon voi kulua jopa monta työpäivää.

Koska siis iso osa moottorin osista on kuitenkin irroitettava ennen jakohihnan vaihtamista, kannattaa harkita saman tien sitä, että vaihtaa useita osia samanaikaisesti. Usean osatekijän johdosta autohuollon hinta voi toki nousta jonkin verran, mutta toisaalta säästöä tulee kokonaispakettihinnasta ja siitä, ettei autohuolto joudu purkamaan moottoria ja auton osia moneen kertaan.

Jakohihnan vaihtoväli automalleittain

Kuinka usein jakohihna pitää vaihtaa? Tähän alle olemme keränneet suomalaisten suosikkiautomallit ja niiden suositellut jakopäänhihnan vaihtovälit merkkien mukaisesti. Lähteenä jakohihnan vaihtovälieillä on käytetty varaosavalmistaja Gatesin katalogia, Contitechin katalogia, sekä autojen omia huoltokirjoja ja kansainvälisiä suosituksia.

Vaikka kyseessä ovat kilometrisuositukset, jakohihna kannattaa vaihtaa vähintään 72 kuukauden välein. Jakohihnan vaihto hinta löytyy helpoiten kilpailuttamalla eri tarjoukset.

Jakohihnan vaihto – Suositukset automerkin mukaan

Volvo
Volvon suositeltu jakohihnan vaihtoväli vuoden 2000 jälkeen valmistuneille malleille, esimerkiksi Volvo 850, Volvo S40, S60,  S80, ja Volvo V50, V70 on 105 000 kilometriä tai 72 kuukautta. Jakohihnan vaihdon hinta riippuu moottorista. Tätä aikaisemmin valmistuneille Volvo-malleille, esim. C70, S70, V70, suositeltu jakohihnan vaihtoväli on 70 000 kilometriä. Ennen vuotta 1997 valmistuneillle Volvo malleille (Volvo 850, 940, 240, 740) sopiva jakopäänhihnan vaihtoväli on 30-50 000 kilometriä.
Audi
Audin automallien suositeltu jakohihnan vaihtoväli on 60 000 – 90 000 kilometrin väliltä. Vuoden 2005 jälkeen valmistuneissa Audi -malleissa (A3, A4 ja A8) suositeltu vaihtoväli on 90 000 kilometriä, ja suositeltu tarkastusväli on 75 000 kilometriä. Tätä vanhemmissa Audi -malleissa (esim Audi TT, A4, A6) suositeltu jakopäänhihnan vaihto väli on 105 000 kilometriä. Ennen vuotta 2000 valmistuneissa Audeissa suositeltu vaihtoväli on lähtökohtaisesti 105 000 kilometriä.
Toyota
Toyotan eri mallien suositeltu jakohihnan vaihtoväli on pääsäntöisesti 100 000 kilometriä (vuoden 2006 jälkeen valmistetut mallit). Tätä aikaisemmissa malleissa (esim. Toyota Camry, V-8 Land Cruiser) suositeltu vaihtoväli on 90 000 kilometriä. Toyota Corollan jakohihnan vaihtoväli on 60 000 kilometriä (vuosien 1990-1997 mallit). Toyota Avensis -mallin vaihtoväli on niin ikään 60 000 kilometriä. Toyotan malleista muun muassa Yaris, Prius, ja vuotta 1997 myöhemmin tehdyt Toyota-mallit ovat varustettu jakoketjulla. Hilux -malleissa vaihtoväli on pääosissa vuosimalleja 150 000 kilometriä.
Honda
Hondan malleista Honda Accord jakohihna tulisi vaihtaa 60 000 kilometrin välein. Honda Civic suositeltu vaihtoväli on useimmissa vuosimalleissa 100 000 – 110 000 kilometriä. Honda CR V suositeltu jakopäähihnan vaihto tulisi tehdä 105 000 kilometrissä. Honda Jazz mallissa on jakopään ketju, joka kannatta myös tarkastaa ja vaihdattaa säännöllisin väliajoin. Honda Passport mallissa raja on 100 000 kilometriä ja Odyssey -mallissa 105 000 kilometriä.
Citroen
Citroen automalleista (esim. C3, C4 ja C5) , valmistajan suositeltu jakohihnan vaihtoväli on 70 000 kilometriä, kuitenkin esim. C3 (1.4 HDi) jopa 240 000 kilometriä.
Fiat
Fiatin malleista Fiat Punton jakohihnan vaihto väli on 105 000 kilometriä. Pakettiautomalleista Fiat Ducaton jakohihnan vaihto riippuu mallista. 120 MultiJet, 130 MultiJet ja 150 MultiJet -malleissa jakohihna tulisi tarkastaa 90 000 kilometrin kohdalla ja vaihtaa 180 000 kilometrin kohdalla.
Ford
Fordin suosittuja malleja Suomessa ovat esimerkiksi Ford Focus, Ford Mondeo, ja Ford Escort. Fordeissa jakohihnan vaihtoväli on lähtökohtaisesti 120 000 kilometriä auton mallista ja vuosimallista riippumatta. Kuitenkin dieselkoneisissa malleissa suositeltu vaihtoväli on lyhyempi, esim. Escort 1.4/1.8 TDI vain 60 000 kilometriä. Ford Transit (2.5 DI) jakohihnan vaihtoväli on 80 000 kilometriä / 5 vuotta. Ford Fiesta -malleissa pääsääntöisestä 150 000 kilometriä.
Volkswagen
Jakohihnan vaihtovälit Volkswagenin perusmalleille ovat seuraavat:

  • VW Golf: Osa Volkswagen Golfeista sisältää jakoketjun. Volkswagen Golfin jakopäähihnan remontti tulee tehdä pääosassa vuosimalleja 90 000 kilometrin jälkeen. Golf IV (1.9 TDi) jakoketju tulee vaihtaa 90 000 kilometrin jälkeen, kun vuosimalli on ennen 2001. Vuoden 2003 jälkeen tehdyissä Golf -malleissa, (TDi) vaihto tulee tehdä 150 000 kilometrin jälkeen.
  • VW Passat (TDi):  Suurin osa vuosimalleista 90 000 kilometriä.
  • VW Polo: Esim. (Volkswagen Polo 1.4 2012), 90 000 kilometriä
  • VW Jetta: Suurin osa vuosimalleista 90 000 kilometriä.
  • VW Beetle: Uudemmissa Beetleissä 105 000 kilometriä
  • Ennen vuotta 2000 tehdyissä Volkswageneissa, joissa on diesel-moottori, suositeltu vaihtoväli on 60 000 kilometriä (Golf, Jetta, Passat)
  • VW Transporter T4 (1.9/2.5 D/DT) 120 000 kilometriä
BMW
BMW:n moottorit on varustettu jakoketjulla, eikä jakohihnalla. BMW jakoketjut ovat todella pitkäkestoisia eikä niitä tarvitse tavallisesti vaihtaa koskaan.
Kia
Kian automalleista Kia Sportagen jakohihnan vaihtoväli on useimmissa vuosimalleissa 80 000 kilometriä. Ennen vuotta 2003 valmistuneissa Sportageissa vaihtoväli on 105 000 kilometriä. Suurimmassa osassa 2000 vuoden jälkeen valmistuneissa Kia -henkilöautoissa vaihtoväli on 80 000 kilometriä.
Mazda
Valtaosa Mazdan 6 -luokan malleista sisältää moottorin jakoketjun, jolle ei ole erillistä suositeltua vaihtoväliä. Se on kuitenkin hyvä tarkistaa säännöllisin väliajoin. Jakohihna löytyy Mazda 6 malleista, joissa on dieselkone. Sen vaihtoväli on 120 000 kilometriä. Mazda 626 (vuosimalli 2002) jakohihnan vaihtoväli on 105 000 kilometriä.
Mitsubishi
Mitsubishi Outlander -mallin jakohihnan vaihdon suositusaika on pääsääntöisesti 60 000 kilometrin ajon jälkeen, kuten myös useimmissa Eclipse, ja Lancer malleissa. Mitsubishin maastureissa on jakoketju, jota ei tarvitse tavallisesti vaihtaa.
Nissan

Nissan-malleissa yleisin jakohihnan suositeltu vaihtoväli on 105 000 kilometriä.

  • Nissanin Qashqai mallissa jakohihnan suositeltu vaihtoväli on 120 000 kilometriä.
  • Nissan NV200 mallissa suositeltu vaihtoväli on 90 000 kilometriä / 48 kuukautta.
  • Nissan Micra malleissa suositeltu vaihtoväli on 120 000 kilometriä.
Opel
Opelin suosituimmista malleista Opel Astra jakohihnan suositeltu vaihtoväli on 65 000-120 000-  kilometriä moottorimallista ja vuosimallista riippuen. Vuoden 1997 jälkeen tehdyissä Opel Astra -malleissa suositus on 120 000 kilometriä.  Vuoden 2002 jälkeen tehdyissä Opel Corsa-malleissa suositeltu vaihtoväli on 95 000 kilometriä (60 000 mailia) ja tätä aikaisemmissa Corsa-malleissa 65 000 kilometriä (40 000 mailia). Opel Vectra malleissa suositeltu vaihtoväli on 60 000 kilometriä.
Peugeot
Peugeotin suosittuja malleja ovat muun muassa Peugeot 206, 307 ja 406. Peugeotin eri malleissa vaihtovälit ovat seuraavat:

  • Peugeot 106: 120 000 kilometriä
  • Peugeot 206: 120 000 kilometriä (1.4 HDi eco 70 240 000 kilometriä)
  • Peugeot 307: Ennen 2005 valmistuneissa malleissa 120 000 kilometriä, tämän jälkeen 240 000 kilometriä.
  • Peugeot 406: 120 000 kilometriä
Renault
Renaultin suosittuja malleja ovat esimerkiksi Renault Megane ja Scenic. Renault Megane -malleissa jakohihnan vaihto suositellaan tehtäväksi 120 000 kilometrin jälkeen. Myös Renaultin Clio ja Twingo -automalleissa jakopääremontti suositellaan tehtäväksi 120 000 kilometrin tai 5 vuoden käytön jälkeen. Renault Scenic autossa taas 100 000 kilometrin jälkeen.
Skoda
Suomalaisille tuttujen Skoda Fabian ja Skoda Octavia, joiden huoltokirjoissa vaihtoväli voi olla jopa 180 000 kilometriä. TDi-malleissa vaihtoväli on tavallisesti 150 000 kilometriä, kun taas bensamalleissa mainittu 180 000 kilometriä. Jakohihnan vaihtoa kannattaa luultavasti harkita jo 120 000 kilometrin kohdalla automallista riippumatta.

Kaksi tärkeää autohuolto operaatiota ovat öljyn vaihto ja jakohihnan vaihto.

Jakopääremontti – mitä tapahtuu jos jakohihna menee poikki?

Jos jakohihna rikkoutuu, yleensä se ei kuitenkaan mene poikki. Tavallisempaa on se, että jakohihnan toisella puolella olevat rattaat kuluvat käyttökelvottomiksi. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö vanha ja kulunut jakohihna voisi aiheuttaa suurta tuhoa moottoriin. Moottorivaurio tuleekin luultavasti todella paljon kalliimmaksi kuin pelkkä hihnan vaihto. Jakohihnan katkeaminen taas katkaisee moottorin toiminnan lähes välittömästi.

Tsekkaa myös Nokian renkaat – Top 3 + 3 Kesärenkaat ja talvirenkaat

Jakopään hihnan katkeaminen tai epäkunto vaikuttaa koko moottorin toimintaan, joten jakopääremontti kannattaa suorittaa ennen kuin jakohihna muuttuu käyttökelvottomaksi. Kun jakopään hihna ei toimi, se ei pyöritä kunnolla moottorin mäntiä ja venttiileitä, joiden tulee pyöriä tietyssä tahdissa, jotta moottori pysyy käynnissä. Moottorin männät ja venttiilit vaativat paljon voimaa toimiakseen kunnolla.

Jos jakohihna katkeaa, usein myös moottorin männät ja venttiilit vaurioituvat, samoin kuin moottorin sylinterit ja niiden sisäseinämät. Pahimmillaan voi myös olla, että sylinterinkannessa sijaitseva nokka-akseli vaurioituu myös, joka on yksi moottorin kalleimmista vaihdettavista osista.

Joissain uusimmissa moottorimalleissa on kuitenkin otettu huomioon se, että jakopään hihna voi katketa. Tällöin jakohihnan katkeaminen ei kuitenkaan aiheuta moottorin vahingoittumista, mutta autolla ei silti pysty ajamaan.

Jakopäähihnan vaihto oireet

Jos sinusta tuntuu, että autosi jakopää kaipaa vaihtoa, se luultavasti tarvitsee vaihtaa. Jos et löydä auton ohjekirjasta tai muista asiakirjoista tietoja siitä, mikä on auton jakopäähihnan vaihtoväli, voi olla että autossasi ei yksinkertaisesti ole jakohihnaa, joka tulisi vaihtaa. Jos olet kuitenkin epävarma asiasta, kannattaa antaa ammattilaisen katsoa autoasi, sillä lompakon kannalta on hyvin riskialtista vain odottaa ja toivoa parasta.

Vaikka jakohihnan vaihtaminen ei ole edullinen operaatio, se tulee kuitenkin aina halvemmaksi kuin se autohuolto, joka tehdään moottorin korjaamisen yhteydessä. Jos jakopää vaatii vaihtoa, oireet voivat olla esimerkiksi moottoriviat ja äänet. Toisaalta jos jakopään hihna on katkennut, erilliset oireet sisältävät muun muassa sen, että et voi ajaa autolla metriäkään hajonneen moottorin vuoksi!

Jakohihna vs moniurahihna

Jakohihnan lisäksi auton moottorin kautta kulkee myös muitakin hihnoja, joita ei tule sekottaa jakopään hihnaan. Tunnetuin niistä on moniurahihna, joka tuottaa mekaanista voimaa esimerkiksi auton laturille, sekä öljy-, ja vesipumpuille. Moniurahihna on ensinnäkin jakohihnaa helpompi nähdä heti konepellin avaamisen jälkeen. Lisäksi moniurahihnan ongelmat eivät vaikuta samalla tavalla auton suorituskykyyn, toisin sanoen auton moottori ei hajoa moniurahihnan mukana. Moniurahihna onkin helpompi pitää hyvässä kunnossa kuin jakopäähihna.

Verrattuna siihen, mitä tapahtuu jos jakohihna katkeaa, on moniurahihnan katkeaminen todella pieni operaatio. Jos jostain syystä haluaa tietoisesti jättää automallien ohjeet noudattamatta, kannattaa varautua myös paljon suurempaan lisälaskuun, joka sisältää muun muassa mahdolliset auton hinauskulut siinä vaiheessa, jos moottori hajoaa ajon aikana.

Jakohihnan vaihto itse

Jakohihnan vaihto on yllättävän monimutkainen operaatio, joten jos et ole pitkän linjan autoharrastaja tai mekaanikko, kannattaa jakopään hihnan vaihto jättää suosiolla asiantuntijalle. Kuitenkin, jos autot ovat sinulle tuttu juttu ja moottorin purkaminen ja kokoaminen on peruskauraa, tässä lyhyt perusselostus siitä, miten tapahtuu jakohihnan vaihto. Selostus toimii myös pohjana, jos haluat selvittää etukäteen, miten autohuolto tekee jakohihnan vaihdon, ja mistä sen hinta koostuu.

  1. Irroita kaikki ne moottorin osat, jotka estävät sinua saamaan jakohihnan irti.
  2. Irroita hihnan kansi ja tarkista vyön kunto. (Vaikka vyö voisi näyttää toimivalta, se voi silti olla heikkokuntoinen ja hajota vaikkapa seuraavan 1000 kilometrin aikana. )
  3. Vaihda jakohihna uuteen, samankokoiselle moottorille suunniteltuun hihnaan
  4. Viimeistään tässä vaiheessa, ennen kuin alat koota moottoria takaisin, kannattaa harkita myös muiden vastaavien osien vaihtoa, joita varten moottoria on jouduttu purkamaan.
  5. Kiinnitä osat alkuperäisiin paikkoihinsa ja varmista, että myös jakohihnan kansi on vaihdettu.

Jakohihnan vaihto vastuu

Kilpailu-, ja kuluttajavirastolla on ollut käsittelyssään muutamia tapauksia, joissa jakohihnan vaihdon vastuuta on pohdittu moottorivaurion näkökulmasta, kun auto on ostettu käytettynä. Jakohihnan katkeamisen vastuu on tavallisesti auton myyjällä, joka pohjautuu autojen jakopään hihnan vaihtovälisuositukseen. Lähtökohtaisesti kilpailu-, ja kuluttajavirasto on käyttänyt lausunnoissaan tärkeinä seikkoina auton ohjekirjan mukaista vaihtovälisuositusta, joka on usein ilmoitettu kilometreinä. Tällöin auton myyjä vastaa viasta silloin, jos hihna katkeaa ennen kuin autolla on ajettu kyseinen kilometrimäärä.

Huom: Jos sinulla on mielessäsi tietty automerkki tai automalli, jonka jakohihnan vaihtovälin haluaisit tietää tai joka meiltä on unohtunut, kommentoi alle. Kommentoi myös, jos sinulla on lisättävää tai mielestäsi artikkeli sisältää virheellistä informaatiota. Pyrimme kertomaan sivustolla vain tarkkaa infoa luotettavista lähteistä. 

Suositellusta vaihtovälistä riippumatta aikaisemmin vaihdettu jakohihna tulee aina halvemmaksi kuin liian myöhään vaihdettu jakohihna!

 

Vieritä ylös