Tämän takia miksi auton kylmäkäynnistys ei todellakaan kannata

Kylmäkäynnistys ja auton akku ovat ongelmallinen pari, sillä kylmäkäynnistykseen vaaditaan akulta tarvittavan suuri virta. Jos akku ei anna tarpeeksi virtaa, voi auto jäädä hankeen kylmällä.

 

Auton kylmäkäynnistys ja sen kustannukset

Moottorin esilämmittäminen tulee oikeasti edulliseksi pitkässä juoksussa, sillä auton kylmäkäynnistys kuluttaa autoa ja polttoainetta enemmän kuin moni autoilija tulee ajatelleeksi.   Etenkin kovempien pakkasten aikaan auton moottorin kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria huomattavasti. Tämä johtuu moottoriöljyn juoksevuudesta. Kun öljy lämpimänä valuu moottorin pohjalle, auton käynnistyksen yhteydessä juokseva moottoriöljy alkaa heti voidella moottorin eri osia, kuten mäntiä ja sylintereitä. Moottorin esilämmitystä suositellaan silloin, kun lämpötila putoaa alle +5 asteen.

Kun talvipakkasella perusviskositeetilla (=juoksevuudella) varustettu moottoriöljy jähmettyy moottoriin, se ei käynnistysvaiheessa vielä ala voidella moottorin sisäpintoja ja osia. Tästä syntyy kitkaa moottorin osien välille. Kitka taas aiheuttaa sen, että moottorin osat kuluvat. VTT:n tutkimuksen mukaan auton kylmäkäynnistys 20 asteen pakkasessa saattaa kuluttaa auton moottoria fyysisesti yhtä paljon, kuin 500-600 kilometrin ajo kesäkeleillä. Moottorin esilämmityksellä, riippumatta siitä tapahtuuko se sähkökäyttöisellä lohkolämmittimellä vai polttoainekäyttöisellä polttoainelämmittimellä (Kuten Webasto tai Eber), voidaan siis säästää moottorin kulumista huomattavasti. Tämä pidentää moottorin käyttöikää parhaimmillaan jopa vuosilla.

Katso ja vertaa Webaston asennushinta tästä

Kylmäkäynnistyksen kustannukset – Esimerkki:

Jos moottori käynnistetään kaksi kertaa päivässä kolmen kuukauden talvipakkasten ajan työmatkalle, kertyy käynnistysten väliin noin yhdeksän tuntia aikaa. Tämä ehtii jähmettämään moottoriöljyn ja lisäämään moottorin osien välistä kitkaa.

Kolmen kuukauden aikana työpäiviä kertyy noin 22 päivää kuukaudessa, joka on kuukaudessa 66 päivää. Jos moottori kylmäkäynnistetään 2 kertaa työpäivän aikana, käynnistetään se 134 kertaa. Jos tästä summasta moottorin kulutus lasketaan esimerkiksi 500 kilometrin kesäajon perusteella, kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria 500 km x 134 = 67 000 kilometrin ajon verran. 67 000 kilometriä on aika paljon kilometrejä.

Jos samanaikaisesti oma työmatka on vaikkapa kymmenen kilometriä, ajetaan päivässä 20 kilometriä ja saman kolmen kuukauden aikana 22 työpäivää x 3 kuukautta x 20 kilometriä, joka on 1320 kilometriä.

1320 kilometriä on 2% siitä moottorin kulutuksesta, jonka kylmäkäynnistäminen aiheuttaa näiden talvikuukausien aikana. Vaikka tosiasiassa Suomen tulevaisuuden leudot talvet rajaavat 20 asteen pakkaset pohjoiseen, myös pienemmillä pakkasilla öljyn juoksevuus ei pysy moottorin käynnistymisen perässä. Kylmäkäynnistys rasittaa moottoria myös pienemmillä pakkasilla. Talvipakkasen aikaan tärkeää ovat myös kunnon talvirenkaat.

Moottorin esilämmityksen muut hyödyt

Ja jos tämä ei vielä riitä autoilun säästövinkiksi numero yksi, niin katsotaan mitä muita hyötyjä moottorin esilämmitys tuo tullessaan:

1. Esilämmityksen jälkeen 20 asteen pakkasessa moottori kuluttaa 44 prosenttia vähemmän polttoainetta ensimmäisen kilometrin aikana. Seuraavan neljän kilometrin aikana kokonaiskulutus on esilämmitetyllä moottorilla lähes neljänneksen pienempi, 23 kprosenttia. Esilämmitetty moottori kuluttaa noin 81 litraa vähemmän polttoainetta talvikaudella kuin kylmäkäynnistetty moottori. Käytännössä lohkolämmittimen hinta saadaan katettua yhdessä talvikaudessa moottorin ja polttoaineen kulumisesta saatavilla säästöillä. Toki säteilylämmittimen tai lohkolämmittimen sähkön kulutus pitää ottaa mukaan säästöissä, mutta esimerkiksi lähes 300 kWh kulutuksella siihen käytetty sähkö maksaa 8c/kWh hinnalla rapiat 33 euroa. Tämä tarkoittaa lohkolämmittimen käyttöä puolen vuoden ajan.

2. Lisäksi moottorin esilämmitys säästää ympäristöä, sillä kylmäkäynnistetyn auton ensimmäiset kilometrit tuottavat enemmän CO2 ja hiilimonoksidi (häkä)-päästöjä. Jos sinulla on siis autossasi lohkolämmitin, säteilylämmitin tai polttoainelämmitin, säästät moottoria ja kukkaroa vuositasolla todella paljon:

Yhdysvaltalaisen tutkimuksen mukaan auton kylmäkäynnistyksen päästöt tavallisilla bensiinikäyttöisillä autoilla ovat ensimmäisen 30 sekunnin aikana yhtä suuret kuin 500 kilometrin ajon jälkeen lämpimällä moottorilla. VTT:n tekemän tutkimuksen mukaan sähkökäyttöinen esilämmitin voi säästää bensakoneisen auton pienhiukkaspäästöjä jopa 92%, typen oksidien (NOx) määrää 52% (diesel-autoissa jopa 38%) ja hiilidioksidipäästöjä (CO2) jopa 17% (dieselkäyttöisen auton jopa 22%). Yhteensä sähköinen esilämmitys vähentää haitallisia päästöjä joa 71 prosenttia, ja polttoaineenkulutusta jopa 24 prosenttia.

Lue myös: Mikä on edullisin autolaina? Kilpailuta autolaina ja säästät parhaimmillaan tuhansia euroja!

Näin auton esilämmitys säästää sinulta rahaa

Auton moottori on auton tärkein kuluva osa, jonka korjaaminen on tunnetusti kallista. Jos auton moottori kuluu, on paljon sellaisia osia, joita ei voi korjata. Auton moottori pystyy ajokuntoisena noin 400 000 kilometristä parhaimmillaan jopa 700 000 kilometriin saakka, ennen kuin katsastusmies tai auto itse ilmoittaa, että autoon on tehtävä kallis moottoriremontti.

Jos auton kylmäkäynnistäminen kolmen kuukauden ajan kuluttaa moottoria noin 67 000 kilometriä kaudessa, ja sen lisäksi autolla ajetaan vaikkapa noin 35 000 kilometriä vuodessa, moottori voi olla pahimmillaan remontin tarpeessa jo neljän vuoden ajon jälkeen, vaikka moottori olisi uusi. Kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria vuodessa pahimmillaan noin kaksi kertaa enemmän kuin esilämmitetyllä moottorilla ajaminen (keskimäärin).

Jos ei tullut vielä selväksi, niin:

Moottorin polttoainelämmitin tai lohkolämmitin säästää sinulta parhaimmillaan tuhansia euroja. Moottoriremontin hinta lähtee noin tuhannesta eurosta, jonka lisäksi moottorin vaihtaminen maksaa toki monta tuhatta euroa. 

Etenkin hieman vanhemmissa autoissa (+5 vuotta) moottorin esilämmitys säästää siis polttoainetta, moottoria, ympäristöä ja rahaa.

Auton kylmäkäynnistys voi tulla pitkässä juoksussa hyvin kalliiksi, sillä se kuluttaa moottoria todella paljon. Käytännössä talvikuukausien autoilu kuluttaa joissain tilanteissa vain noin kaksi prosenttia moottoria kylmäkäynnistykseen verrattuna.

Auton kylmäkäynnistys ja esilämmitys – Näin kauan autoa kannattaa lämmittää etukäteen

Uuden auton esilämmitys ei tule ajankohtaiseksi kuin vasta pakkasella. Uusien autojen esilämmityksessä lämmitysraja on siis vanhoja autoja alahisempi, sillä moottoriteknologian kehittymisen myötä moottorin energiatehokkuus pakkaskeleillä on parantunut. Uusia autoja ei siis tarvitse esilämmittää kuin vasta nollan asteen tuntumassa.

Auton lämmitysaika: Polttoainelämmitin

Auton lämmitysaika riippuu käytettävästä lämmittimestä ja ulkoilman lämpötilasta. Jos pakkasta on korkeintaan viisi astetta, auton lämmitysaika Webastolla tai muulla polttoainelämmittimellä on 10-15 minuuttia, jos pakkasta on 5-10 astetta, lämmitysaika on 15-20 minuuttia, ja tätä isommilla pakkasilla 20-30 minuuttia.

Auton lämmitysaika: Lohkolämmitin

Sähkökäyttöisellä lohkolämmittimellä korkeintaan viiden pakkasasteen lämpötilassa auton lämmitys aika on noin puoli tuntia. 5-10 pakkasasteessa lämmitysaika on noin yksi tunti, ja yli kymmenen asteen pakkasessa 2 tuntia.

Auton lämmitysaika: Säteilylämmitin

Etenkin uudet autot ovat nykyään varustettu säteilylämmittimellä, jonka toimintaperiaate eroaa lohkolämmittimestä. Säteilylämmitin on lämmitysteholtaan lohkolämmitintä heikompi. Korkeintaan viidessä pakkasasteessa auton lämmitysaika säteilylämmittimellä on noin yksi tunti, 5-10 pakkasasteessa kaksi tuntia, ja tätä kovemmassa pakkasessa vähintään kolme tuntia.

Hukkalämmityksestä eli auton liian pitkäaikaisesta lämmittämisestä ei kuitenkaan ole mitään hyötyä, ja itse asiassa auton moottori voi kulua liian pitkästä esilämmityksestä.

Kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria, aiheuttaa enemmän hiilidioksidi, häkä-, ja typpipäästöjä, sekä kuluttaa enemmän polttoainetta kuin auton esilämmitys.

Auton kylmäkäynnistys ongelmat

Kylmäkäynnistyksen ongelmat liittyvät lähes aina johonkin näistä kolmesta asiasta:

  1. Alhainen lämpötila, eli talvipakkaset
  2. Jäykkä moottoriöljy eli matala viskositeetti
  3. Auton akun alhainen lataus

Kun auto käynnistetään, erityisesti kylmällä kelillä on hyvin tärkeää, että akun teho riittää tarpeeksi korkean virran antamiseksi moottoriin. Tällä turvataan auton käynnistyminen. Kun yhdistetään kova pakkanen, heikosti juokseva moottoriöljy ja alhainen akkukapasiteetti, moottorin käynnistys ei välttämättä onnistu ollenkaan.

Auton kylmäkäynnistys – vinkkejä

On tilanteita, joissa auton esilämmitys ei syystä tai toisesta ole mahdollista. Jos auton kylmäkäynnistys tulee syystä tai toisesta tehdä, tulee kiinnittää huomio muutamaan asiaan. Tärkeää on se, että auto on ensinnäkin huollettu oikein. Säännöllinen autohuolto takaa sen, että moottoriöljy on tarpeeksi juoksevaa pakkaskelillä, moottorin suodattimet on vaihdettu, ja auton jäähdytysneste toimii myös kovilla pakkasilla. Muista vaihtaa moottoriöljy säännöllisin väliajoin, sillä vanha öljy ei suojaa moottoria samalla tavalla.

Miten auton kylmäkäynnistystä voi helpottaa? Moottorin ja polttoaineen kulumisen kannalta ei oikein mitenkään. Monien autoilijoiden mielestä auton tyhjäkäynti silloin tällöin talvipäivän aikana helpottaa auton moottorin kylmäkäynnistystä esimerkiksi työpäivän lopuksi. Yli neljän minuutin tyhjäkäynti on kuitenkin Suomessa laitonta, ja neljän minuutin pakkasrajakin on 15 pakkasastetta.

Yli 15 asteen pakkasessa autoa saa siis tyhjäkäyttää alle viisi minuuttia lain mukaan. Tätä lämpimämmällä kelillä tyhjäkäyntiraja on 2 minuuttia. Auton tiuha käynnistely rasittaa myös auton akkua. Lyhyet päivittäiset ajomatkat sen sijaan lämmittävät moottoria huomattavasti enemmän

Auton kylmäkäynnistys ja auton akku

Vuosihuollossa tai määräaikaishuollossa tehdään myös tavallisesti akkutestit. Tavallinen autoilija harvoin tulee testanneeksi auton akkua muuten kuin huollon yhteydessä. Epämiellyttävin tapa auton akun huonosta kunnosta on se, että auton akku ei toimi. Tällöin auto ei starttaa lämpimällä eikä kylmällä kelillä.

  • Esilämmitä auto – muista silti auton akku!
    Kovilla pakkasilla auton moottori kannattaa esilämmittää. Muista kuitenkin, että jos sinulla on käytössä webasto tai muu polttoainelämmitin, lämmittimen virta tulee auton akusta. Jos autolla ajetaan vain lyhyttä matkaa usein, esilämmittimen käynnistys kuluttaa akkua ilman, että akku ehtii latautua kunnolla.
  • Vaihda uusi akku autoon
    Jos auton akku on vanha ja akku tulee vaihtaa, on parempi tehdä se ennemmin kuin myöhemmin. Lämpimällä kelillä tulevat auton akun vaihto-oireet tulevat mitä luultavimmin talvipakkasilla moninkertaisena. Jos autolla ajetaan pääasiassa lyhyttä matkaa, akku ei lataudu kunnolla. Etenkin pakkaskelillä auton akkua kuluttaa myös auton sisä-, ja ulkotilojen lämmitys: Akulla lämpiää esimerkiksi auton tuulilasi, auton penkit, ohjauspyörä ja lämmityslaitteen puhaltimet. Paras tapa torjua akun tyhjenemistä on ajaa autolla muutaman kerran pidempää matkaa.

Artikkelin lähteet:

VTT
Motiva
Savon Sanomat
Ilta-Sanomat
Greencarcongress.com