Uudet vanteet autoon
Näin hankit oikeankokoiset ja sopivat vanteet
Jos olet ajatellut auton vanteiden päivittämistä joko ulkonäkösyistä tai muista syistä, on pari juttua, jotka on hyvä pitää mielessä.
Vanteet ja renkaat pitävät autot liikkeessä tiellä ja radalla, ja monille ne ovat myös nopeuden ja suorituskyvyn symboli. Autokuskina sinun ei tarvitse olla formula-, tai rallifani tai viettänyt nuoruuttasi Music-TV:n Pimp My Riden parissa, halutaksesi vaihtaa auton vanteet parempiin, isompiin tai näyttävämpiin malleihin.
Hanki uudet vanteet:
Edulliset alumiinivanteet
Edulliset renkaat ja alumiinivanteet
Renkaat ja teräsvanteet
Autoteollisuudessa isot ja näyttävät vanteet on tehdasmalleissa varattu tavallisesti luksusluokan autoihin, jonka vuoksi tavallisissa autoissa niitä ei yleensä näe. Usein vanteet viestivätkin kunnioituksesta autoa kohtaan ja toisaalta siitä, että kuski tietää autonsa arvon. Tai yksinkertaisesti ne vaan näyttävät hyvältä ja ovat mukava ajaa.
Jos olet itse harkinnut vanteiden päivättämistä joko suurempaan tuumakokoon tai renkaiden ja vanteiden vaihtoa kokonaan, on muutama asia, jotka kannattaa pitää mielessä. Vaikka vanteet saattavat monista vaikuttaa vain pelkältä metallikehikolta, joka pitää renkaat paikallaan ja tiessä, on kyseessä yksi auton suorituskyvyn tärkeimmistä elementeistä. Vanteilla on nimittäin vähintään yhtä paljon vaikutusta auton ohjattavuuteen, turvallisuuteen ja ajomukavuuteen, kuin niitä ympäröivillä renkaillakin.
1. Tilaa vanteet netistä tai kaupasta vain luotettavilta jälleenmyyjiltä
Vanteiden osto jälkimarkkinoilta saattaa vaikuttaa aluksi hankalalta erityisesti, jos itsellä ei satu olemaan kaveria tai sukulaista, joka olisi aikaisemmin hankkinut uudet vanteet autoon. Vanteita on useita erilaisia, materiaalista, tekovuodesta, mallista ja yksityiskohdista lähtien. Vaikeinta on siis valita oikeat vanteet juuri omaan tyyliin ja autoon sopiviksi.
On hyvin tärkeää, että ensimmäisenä ei tule päätä pahkaa ostettua esimerkiksi käytettyjä vanteita netistä. Huonoimmassa tapauksessa liian halvat vanteet netistä eivät välttämättä sovi autoon, eivätkä replica vanteet täytä renkaita koskevia vaatimuksia. Tällaiset vanteet eivät esimerkiksi kestäisi automerkkien omissa testiajoissa, eikä niitä voi Suomen kivisillä ja routaisilla teillä suositella kenellekään.
Replica-vanteet saattavat aiheuttaa turvallisuusriskin ja pahimmillaan jopa onnettomuuden, jos niillä ajetaan routavauriotiellä tiekuoppaan. Toki vanteen lisäksi maantienopeuksilla voi tiekuoppaan törmätessä tapahtua jopa rengasrikko, mutta usein renkaan puhkeaminen tapahtuu vähitellen, joka antaa paljon aikaa auton hallitsemiseen ja nopeuden hiljentämiseen.
Suomessa valtaosa jälleenmyyjistä, joiden valikoimiin kuuluvat auton vanteet, ovat luotettavia jälleenmyyjiä. Vaikka rengasliike tai nettikauppa saattaa pitää valikoimissaan myös edulliset vanteet, nämä vanteet ovat testatuilta ja hyväksi todetuilta kansainvälisiltä rengas-, ja vannevalmistajilta. Jos tilaat vanteesi netistä Suomesta tai eurooppalaisesta isosta nettikaupasta, voit olla varma että saat tarpeeksi laadukkaat vanteet Suomen ajokeleihin.
Muista kuitenkin, että Suomen talvi aiheuttaa omat ongelmansa renkaiden ja vanteiden suhteen, sillä lämpötilaerot saattavat olla suuria yhdenkin vuorokauden aikana. Tämä vaikuttaa esimerkiksi eri metallilaatujen lämpölaajenemiseen. Jos sinulla ei ole tiedossa, mitkä hyvät vanteet haluat tilata tai miltä merkiltä, tulemme tässä artikkelissa antamaan muutaman esimerkin vanteista, jotka ovat laajasti myynnissä Suomessa.
Tilaa vanteet netistä2. Oikean kokoiset vanteet oikean kokoiseen autoon
Vanteiden valinta ei ole ihan yhtä helppoa kuin uusien vaatteiden ostaminen, eikä vanteita voi ostaa vain ulkonäön ja vanteen tuumakoon perusteella. Vanteen ja vanteen kiinnityskohdan välinen etäisyys voi muuttua vanne-, ja automerkistä riippuen. Lisäksi ajajan tulee kiinnittää huomiota oikeaan pulttijakoon, sekä vanteen leveyteen ja syvyyteen.
3. Kiinnitä huomiota pulttijakoon
Pulttijako voi vanteissa olla esimerkiksi 3-, 4-, tai 5-napainen. Yksinkertaisuudessaan pulttijako kertoo, kuinka monella pultilla vanne kiinnitetään autoon, mutta syvällisemmin kyse on pulttien keskustojen kautta piirretyn ympyrän halkaisijasta eli PCD:stä (Pitch Circle Diameter). Tavallisesti pultteja on neljä, mutta etenkin kalliimissa automerkeissä käytetään vähintään viittä pulttia.
Toki myynnissä on myös erilaisia työkaluja pulttijaon muuttamiseen, mutta tässä jotta käytät pulttijakoja muuttavien adapterien käyttö kannattaa jättää alan pitkän linjan harrastajille, jotka ymmärtävät auton tekniikan päälle enemmänkin. Pulttijaossa käytetään kahta eri numeroa esimerkiksi muodossa 3 x 105, jossa ensimmäinen kertoo pulttien määrän ja toinen kyseisen halkaisijan millimetreissä mitattuna. Jos ostat vanteet jälkimarkkinoilta, tulee pulttijaon ja PCD:n olla autoon sopiva. Lisäksi myös keskireikä, jonka kautta kiinnität uudet vanteet, tulee olla passeli uusille vanteille, sillä sekin voi vaihdella automallista riippuen.
Erilaisilla merkeillä erilaiset pulttijaot
Eri automerkit käyttävät erilaisia pulttijakoja: Kolmepulttisia autoja näkee nykyään vain vanhoissa autoissa. Useat ranskalaiset merkit ovat historiassa suosineet 3x pulttijakoa, kuten Peugeot ja Renault. Suurin osa perusautoista, sekä korealaisista, japanilaisista että eurooppalaisista automerkeistä, käyttää nelipulttista jakoa. Näitä ovat esimerkiksi Audi, BMW, Opel, Renault, Toyota, Volvo ja VW eli Volkswagen. 5-pulttisia rakenteita näkee kalliimmissa automalleissa perinteisiltä automerkeiltä ja esim. Alfa Romeoissa, Chevroleteissa, Jaguareissa, Lexuksissa ja Porscheissa on tavallisesti 5x pulttijako.
Vaikka pulttijako selviää ihan silmävilkaisulla omasta autosta, PCD:n tietäminen vaatii lisätietoja. Tiedot oikeasta vaihdettavasta vannemallista löytyvät lähes aina auton ohjekirjasta, ja joissain vannemalleissa PCD on kaiverrettu myös auton alkuperäisiin vanteisiin. Jos tilaat vanteet, joissa on väärä pulttijako, ne eivät sovi omaan autoon.
Vanteen keskiöstä mitattava syvyys eli niin kutsuttu offset-mitta on todella tärkeä mitta, josta kerromme myöhemmin lisää tässä artikkelissa. Jos ostat liian syvät vanteet, auton ohjattavuus kärsii. Vanteet voivatkin siis tulla vain hieman vanteiden kiinnityskohdasta ulkopuolelle ilman, että autoa olisi vaikeampi hallita. Mitä leveämpi vanne taas on, sitä kireämmin rengas siihen kiinittyy.
Kireä rengas on jäykempi, joka lisää renkaan pitoa ajon aikana. Kuitenkin on tärkeä myös katsoa, että ostetut renkaat, kesä-, tai talvirenkaat käyvät juuri omiin vanteisiin, eikä vanne ole liian pieni tai suuri. Vannevalmistajilla on omat listansa niistä autoista ja automalleista, johon tietyt vanteet käyvät. Myös rengasliikkeet tarjoavat vanteiden ja renkaiden yhteispaketteja. Jos ostat vanteet netistä, saat nettikaupasta kaikki tarpeelliset tiedot oman automallin ja vanteiden yhteensopivuudesta.
Katso laaja valikoima vanteita4. Uudet vanteet ja auton mittaristo
Vaikka suurin osa uusien vanteiden ostajista on tietoisia siitä, että vanteiden ja renkaiden koko vaikuttaa auton hallintaan, kuten ohjattavuuteen, ajomukavuuteen ja ajettavuuteen, saattaa monille tulla yllätyksenä, kuinka virheellisesti asennetut tai väärän kokoiset renkaat ja vanteet voivat vaikuttaa myös auton mittarilukemiin. Auton nopeusmittari ja matkamittari ovat riippuvaisia vanteen ja renkaan halkaisijasta ja mitoista, ja siitä, kuinka pitkän matkaa renkaat liikkuvat. Monet nopeusmittarit ja matkamittarit toimivat juuri renkaan liikkeen avulla, josta saadaan selville auton nopeus ja matkamäärä.
Matka-, ja nopeusmittaristo on alunperin kalibroitu valmistajan vanteiden ja renkaiden asettaman koon mukaisesti, ja näiden muuttaminen voi vaikuttaa siis myös auton mittarilukemiin. Jos käytät siis saman profiilin rengasta suuremmalla vanteella, autosi renkaalla on suurempi halkaisija ja ympärysmitta, joka taas käytännössä voi näkyä pienempänä nopeutena nopeusmittarissa ja lyhyempänä kuljettuna matkana: kun vanteen ja renkaan ympärysmitta kasvaa, kuluu renkaan yhteen kierrokseen enemmän aikaa suuremmalla halkaisijalla. Jos mittaristo toimii yksittäisten kierrosnopeuksien perusteella, antaa tämä väärää tietoa mittareihin ja sit kautta autoilijalle.
Jos saat autoilijana mittareista väärää tietoa, voit tahtomattasi rikkoa nopeusrajoituksia, sillä poliisin tutka ei toimi samalla tavalla, vaan mittaa aidon ja alkuperäisen vauhdin. Toinen ongelma on matkamittarin antama liioiteltu tieto matkamäärästä, joka saattaa koitua ongelmaksi seuraavaa tankkausta laskettaessa. Jos auton mittari näyttää, että kyseisellä bensamäärällä voit päästä ihan maksimissaan 70 kilometriä, voi kone hyytyä jo 65 kilometrin kohdalla.
Autovalmistajat tarjoavat tavallisesti erikokoisia vanteita eri automalleihin, mutta pitävät samalla huolen siitä, että pulttijako ja vanteen halkaisija pysyvät samana ja toimivat mittariston kanssa moitteetta.
Vanteet ja laki: Auton rakenteen muuttaminen
Suomen laki velvoittaa ottamaan säädetyt asetukset huomioon auton rakennetta muutettaessa. Tämä pohjautuu Liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta, ja kyseisen päätöksen 3 luvun Alustamuutos-kappaleen 10 pykälän ensimmäinen kohta kuuluu näin:
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
Tämä rajoittaa lain puolesta sitä, miten suuret vanteet autoon voi asentaa. Seuraavan kappaleen mukaan, jos vanteen halkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 millimetriä tai renkaat ovat yli 30 millimetriä leveämmät kuin alkuperäiset renkaat, auto on katsastettava uudestaan. Lisäksi jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittari kalibroitava tarvittaessa uudestaan. Nopeusmittarin lukema on siis kuljettajan vastuulla!
Yleensä auton valmistajien tarjoamissa vanteissa omaan automalliisi isoin luku tarkoittaa sitä, kuinka suuret vanteet omaan autoosi voidaan ylipäätään asentaa. Jos haluat vielä isommat vanteet, voit harkita vielä yhtä tuumaa isompia vanteita, kunhan osaat ottaa huomioon kyseisen akseliston raidevälin muutokset.
Tuntuuko informaatio sekavalta? Ei kannata huolestua liikaa. Kun tilaat uudet vanteet edullisesti netistä, löydät vannekauppojen sivuilta omaan automalliisi sopivat vanteet todella helposti.
5. Tarkista mikä on alkuperäisten renkaiden ja vanteiden yhteispaino
Isot alumiinivanteet ovat monien autoharrastajien unelmana, ja jälkimarkkinavanteet ostetaankin usein juuri sen takia, että auto saisi enemmän sporttista ilmettä ja että auton hallinta parantuisi. Tämä ei kuitenkaan ole aina koko totuus, sillä vaikka isot rimssit saattavat näyttää hyvältä, usein ulkonäkö tulee ajomukavuuden ja turvallisuuden kustannuksella. Mitä suuremmat ovat vanteet ja renkaat, sitä enemmän ne myös painavat.
Mitä enemmän auton renkailla on painoa, sitä suuremmaksi kasvaa niiden jousittamaton massa, joka tekee ajamisesta epätasaisempaa. Pahimmillaan se voi johtaa tilanteeseen, jossa auton rengas ei pääse painon takia joustamaan kunnolla. Jos auto osuu kovassa nopeudessa esimerkiksi routauraan, voi kuljettaja menettää auton hallinnan. Tarkista siis auton ohjekirjasta kuinka paljon tehdasrenkaat ja vanteet painavat verrattuna niihin vanteisiin, joita olet ostamassa kaupasta tai netistä.
Mitä suurempi renkaan halkaisija on, sitä matalampiprofiiliset renkaat siihen soveltuvat. Rengasprofiili kuvaa suhdelukua, joka saadaan jakamalla renkaan sivupinnan korkeus renkaan leveydellä. Mitä kapeampi rengasprofiili on, sitä vähemmän iskunvaimennusta rengas tarjoaa. Toisin sanoen: mitä vähemmän renkaan pinnasta on vanteen ja tienpinnan välissä, sitä vähemmän se joustaa esimerkiksi kuoppaan tai hidasteeseen ajettaessa.
6. Älä osta liian leveitä vanteita
Älä osta liian leveitä vanteita. Ylileveät vannesarjat ovat yksi autoharrastajien trendeistä. Renkaisiin ostetaan siis niin leveät vanteet, että vanne tunkeutuu renkaasta ulos. Liian leveiden vanteiden ostaminen on riski silloin, kun itse vanne on leveä, tai jos renkaat ovat liian pienet omille vanteille.
Tämä on kuitenkin vaarallista. Kun rengasta venytetään leveämmälle, kuin mihin se on tarkoitettu, renkaan sivuseinämille syntyy myös enemmän painetta, kuin mitä valmistaja on suunnittelut. Kun valmistaja on suunnitellut mallivanteet ja renkaat kestämään yhdessä yhdeksänkymmenen asteen rasituksen, jolloin vanteet ja renkaat ovat suorassa kulmassa, tulee liian leveistä vanteista renkaisiin erisuuntainen rasitus. Pahimmillaan seurauksena voi olla renkaan irtoaminen kesken ajon.
7. Ota offset huomioon
Offsetillä tarkoitetaan vanteen keskiöstä ja vanteen kiinnityskohdasta mitattua syvyyttä. Tämä on siis eri asia kuin renkaan leveys poikkisuunnassa mitattuna, sillä offset mitataan renkaan keskeltä. Negatiivinen offset-luku tarkoittaa sitä, että vanteen kiinnityskohta tulee vanteen keskiöstä yli, kun taas positiivinen offset tarkoittaa sitä, että vanteen kiinnityskohta vanteen keskiön alle. Offsetia mitataan yleisesti ET-luvulla, ja mitä suurempi on ET-luku, sitä suurempi positiivinen offset auton renkaalla ja vanteella on. Käytännössä positiivinen offset tarkoittaa, että auton rengas tulee hieman yli sille tarkoitetusta tilasta.
Auton käyttäytymiselle offset on tärkeä luku ulkonäön lisäksi myös sen vuoksi, että auton jousitus reagoi auton renkaan liikkeisiin eri tavalla eri offset-luvuilla. Jousitusjärjestelmä on kiinnitetty vanteen kiinnityskohtaan, joten muokatulla vannerakenteella rengasta pitkin vanteisiin ja sitä kautta jousitusjärjestelmään kulkevat voimat eroavat alkuperäisestä. Tämä voi vaikuttaa siihen, miten auto tottelee ohjausta, varsinkin jos renkaan ja vanteen offset-lukemaa on muutettu huomattavasti.
Jotkut renkaat eivät sovellu tiettyyn automalliin myös senkään vuoksi, että liian suuren positiivisen offsetin takia rengas työntyy liian lähelle jousitusjärjestelmää tai auton koria vasten. Vaikka automalleihin on rakennettu hieman löysää, puhutaan silti vain muutamista tuumista. Tilatessasi vanteet netistä, löydät useilta sivuilta ja verkkokaupoista laskukoneita, joiden perusteella voit laskea offsetin maksimiluvun. Yksi suosituimmista laskureista on netissä toimiva WillTheyFit. Toinen vaihtoehto on ottaa yhteyttä suoraan verkkokaupan tai rengasliikkeen asiakaspalveluun ja kysyä ammattilaiselta. Ammattikauppiaat osaavat kertoa sinulle helposti, minkälaiset renkaat ja vanteet juuri sinun autosi tarvitsee.
Lue myös: Kesärenkaat netistä – Osto-opas oikeille kesärenkaille
Mistä vanteet edullisesti?
Edulliset vanteet saa usein autoa ostaessa. Uuden auton hankinta onkin yksi parhaista tilanteista tingata myös vanteiden hinnoissa. Erikseen vanteiden hinnat voivat olla hyvinkin korkeat, riippuen materiaalista, mallista ja merkistä. Halpoja vanteita voi kysellä hyvinvarustelluista rengasliikkeistä, mutta yleensä laatu maksaa ainakin jonkun verran. Toinen hyvä tapa on etsiä edulliset vanteet netistä.
Vanteiden tilaaminen netistä
Vanteiden tilaaminen netistä on nykyään helppoa suoraan kotiovelle. Nettitilauksella on monia hyviä puolia, mutta etenkin vanteiden hinnat voivat olla netissä halvemmat kuin liikkeissä. Nettikaupat myyvät sekä teräsvanteita, kevytmetallivanteita että alumiinivanteita. Vanteet voi autojen tapaan hankkia osamaksulla. Osamaksulla tilattavat vanteet maksetaan useammassa eri erässä, usein esimerkiksi Klarnalla tai muulla nettikaupan maksutavalla.
Vanteet ulkomailta
Onko parempi hankkia vanteet halvalla ulkomailta? Vanteet kannattaa hankkia ulkomaiden nettikaupasta, jos tietää mistä hakea. Kaikkiin nettikauppoihin ei kannata luottaa, eikä auton vanteita kannata välttämättä tilata esimerkiksi kiinalaisista nettikaupoista. Vanteet voi kuitenkin tilata netistä myös ulkomailta, ja esimerkiksi Ruotsin Haaparanta ja Viro ovat paikkoja, joissa on kattavan valikoiman rengasnettikauppoja, jotka myös toimittavat Suomeen. Myös Saksasta voi tilata useita eri vanteita parhaimmillaan lähes pakasta vedettynä, tehtaiden omista verkkokaupoista.
Vanteet talvikäyttöön
Talvirenkaat ja vanteet myydään yleensä pakettina, jolloin jos ostat koko rengaspaketin, saat erityisesti talvikäyttöön suunnitellut vanteet. Jos haluat ostaa vanteet erikseen talvikäyttöön, niin vanteen materiaali tulee ottaa huomioon. Teräsvanteet ovat hyvä valinta, sillä ne kestävät helposti talviolosuhteet. Myös alumiinivanteet ovat sopivat renkaat talvikäyttöön, jos ne on käsitelty erillisellä pulverimaalilla tai pulverilakalla. Pinnoitetut tai käsitellyt alumiinivanteet kestävät lämpötilaerot ja etenkin tiesuolan hyvin, ja niiden käyttöikä on monia vuosia.
Maasturin vanteet
Nelivetomaasturiin eli 4×4 maasturiin vanteet saa helposti ostettua myös verkkokaupasta. Useimmissa nettikaupoissa valikoimat eivät ole niin laajoja. Useimmat offroad vanteet ja renkaat myydään pakettina, ja vanteita tärkeämpää maasturissa onkin renkaat. Maasturin renkaat kannattaa siis ostaa samaan aikaan vanteiden kanssa, ja tärkeintä on, että maasturin renkaissa on hyvä pito. Maasturin vanteet voivat olla kevytmetallivanteet, alumiinivanteet tai ihan perinteiset peltivanteet.