Auton ja vanteen oikea pulttijako: Pulttijaon mittaus ja haku

Hae oikea pulttijako syöttämällä ajoneuvon merkki, vuosimalli ja malli

Wheel-Size.com

Hae oikea pulttijako omaan autoon tai vanteeseen

Auton pulttijako vaikuttaa erityisesti siihen, minkälaiset renkaat ja vanteet autoon voidaan laittaa. Pulttijako tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, kuinka monella pultilla vanne kiinnitetään auton pyörännapaan, ja millä etäisyydellä pulttien reijät ovat toisistaan.

Pulttijaon hakeminen: Miten tietää oikea pulttijako?

Oman auton pulttijaon saa selville ohjekirjasta. Voit myös käyttää ylläolevaa hakua, jonka perusteella saat selville tarvittavan pulttijaon autollesi. Syötä hakukenttään vaan autosi merkki ja vuosimalli, niin laskuri syöttää sinulle oikean pulttijaon.

Pulttijaon mittaus tehdään pulttireikien keskikohdasta piirretyn ympyrän halkaisijaa mittaamalla. Pulttijako ilmaistaan merkinnällä 4×100 (esimerkki), joka tarkoittaa sitä, että auton pyörännavassa on neljä reikää pulteille, ja niiden kautta piirretyn ympyrän halkaisija on 100 mm. Lisäksi kun autoon ostetaan uudet vanteet, pulttijaon ohella merkitystä on keskireiällä, jonka tulee olla oikean kokoinen uusille vanteille.

Katso myös Renkaatsopivasti.fi rengaskokolaskuri

Pulttijaon mittaus ja laskeminen tehdään laskemalla yhteen pulttireiän välinen säde, sekä vanteen keskireiän ja pulttireiän välinen etäisyys. Tämän jälkeen saatu summa kerrotaan kahdella.  

Auton pulttijako: Yleisimmät pulttijaot

Valtaosa autoista on joko 3-, 4-, tai 5-pulttisia. 3-pulttisia autoja ovat muun muassa vanhat eurooppalaiset autot, ja maailman yleisimpiä pulttijakoja tavallisissa henkilöautoissa on mainittu 4×100. Etenkin premium-merkit ja kalliimmat automerkit suosivat kuitenkin 5-pulttista jakoa, joka lienee siis myös hieman statuskysymys.

Jos olet ensimmäistä kertaa ostamassa uudet vanteet, auton pulttijaon tietäminen on tärkeää. Pahimmassa tapauksessa vanteet eivät pulttijaon takia sovi omaan autoon.

Jos hankit uudet vanteet rengaskaupasta, asiansa tunteva myyjä suosittelee luonnollisesti sellaisia vanteita, joissa pulttijaot ovat oikein. Sen sijaan kun tilaat uudet vanteet netistä, tietämällä oikean pulttijaon, saat sopivat vanteet hankittua helpommin.

Kun puhutaan auton pulttijaosta, puhutaan niistä pulteista, joilla vanteet kiinnittyvät auton pyörännapoihin. Pulttijaon perusteella auton pyörännavassa on reijät, jotka on jaettu tasaisesti ympyränmuotoisella kehällä. Pulttijako määrittää sen, kuinka monella pultilla vanne kiinnittyy autoon, ja pultteja on tavallisesti 4-8 kappaletta. Vanteessa on siis erilliset reijät vastaamaan tarvittavaa auton pulttijakoa.

Lue myös: Auton naarmujen korjaus hinta

Pulttijako taulukko: Tuumat ja millimetrit

Pulttijako ilmaistaan Suomessa yleensä millimetreissä. Joissain tapauksissa, erityisesti jos tilaat uudet vanteet ulkomailta, pulttijako voidaan ilmaista myös tuumissa. Alla oleva pulttijako taulukko kertoo, miten eri pulttijaot kääntyvät tuumista millimetreiksi.

Pulttijako tuuminaPulttijako millimetreinä
3 pulttinen pulttijako
3 x 3.86″3 x 98 mm
3 x 3.94″3 x 100 mm
3 x 4.41″3 x 112 mm
3 x 5.91″3 x 150 mm
3 x 6.3″3 x 160 mm
4 pulttinen pulttijako
4 x 3.75″4 x 95.2 mm
4 x 3.86″4 x 98 mm
4 x 3.94″4 x 100 mm
4 x 4″4 x 101.6 mm
4 x 4.25″4 x 108 mm
4 x 4.5″4 x 114.3 mm
4 x 5.5″4 x 139.7 mm
4 x 6.3″4 x 160 mm
5 pulttinen pulttijako
5 x 3.86″5 x 98 mm
5 x 3.94″5 x 100 mm
5 x 4.25″5 x 108 mm
5 x 4.33″5 x 110 mm
5 x 4.41″5 x 112 mm
5 x 4.5″5 x 114.3mm
5 x 4.53″5 x 115 mm
5 x 4.65″5 x 118 mm
5 x 4.72″5 x 120 mm
5 x 4.75″5 x 120.6mm
5 x 4.75″5 x 120.65mm
5 x 4.75″5 x 120.7mm
5 x 5″5 x 127 mm
5 x 5.04″5 x 128 mm
5 x 5.12″5 x 130 mm
5 x 5.31″5 x 135 mm
5 x 5.5″5 x 139.7 mm
5 x 5.91″5 x 150 mm
5 x 6.1″5 x 155 mm
5 x 6.69″5 x 170 mm
5 x 8.07″5 x 205 mm
6 pulttinen pulttijako
6 x 4.5″6 x 114.3 mm
6 x 4.53″6 x 115 mm
6 x 4.72″6 x 120 mm
6 x 5″6 x 127 mm
6 x 5.5″6 x 139.7 mm
8 pulttinen pulttijako
8 x 5.5″8 x 139.7 mm
8 x 6.5″8 x 165.1 mm
8 x 6.69″8 x 170 mm
8 x 7.87″8 x 200 mm

Pulttijaon mittaus: Miten mitataan pulttijako? 

Oikea pulttijako omaan autoon löytyy kätevästi, kun käytössä on pulttijakomittari.

Vaikka auton pulttijako selviää helpoimmin auton omasta ohjekirjasta ja alla olevalla laskurilla, käymme tässä läpi, miten pulttijako mitataan käytännössä.

  1. Pulttijaon mittaamisessa tulee aluksi selvittää, mikä on yhden pultinreiän halkaisija. Mittaa siis pulttireiän halkaisija, ja jaa se kahdella. Näin saadaan selville pulttireiän säde, joka kulkee pulttireiän sisäreunasta keskelle pulttireikää. Pulttireijän keskiosasta mitataan pulttijakoon tarvittava ympyrän halkaisija.
  2. Mittaa tämän jälkeen pultinreiän sisäreunan ja keskireiän reunan välinen etäisyys.
  3. Lisää pulttireiän säde (puolet pulttireiän halkaisijasta) ja lisää tähän pultinreiän sisäreunan ja keskireiän reunan välinen etäisyys.
  4. Saatu summa tulee vielä kertoa kahdella, jotta saadaan selville, kuinka paljon halkaisija on keskireikää lukuun ottamatta.
  5. Tämän jälkeen selvitetään vanteen keskireiän halkaisija, joka lisätään ylläolevaan lukuun. Näin saadaan selville, mikä on vanteen pulttijako.

Lue myös: Vetokoukku autoon asennettuna

Pulttijaon mittaus: Video

Tässä Custom Offsetsin julkaisemalla videolla selitetään pähkinänkuoressa ja rautalangasta vääntäen, miten pulttijako mitataan, ja mitä pulttijaon mittaus sisältää. 

Muista myös offset eli ET mitta

Pulttijaon ohella tärkeää on selvittää myös oikea offset mitta, jota kutsutaan myös ET luvuksi. Vanteen off set tarkoittaa etäisyyttä vanteen kiinnitystasosta vanteen keskilinjaan. Tämä saattaa kuulostaa erikoiselta, ja useat havainnollistavat kuvat vanteen offsetin ilmaisemisesta ovat hankalia ymmärtää.

Kun ajatellaan auton vannetta, auton vanteen kiinnityskohta (kohta, jolla vanne kiinnittyy auton runkoon) sijaitsee vanteen sisäpuolella olevalla kehällä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että vanteen kiinnityskohta olisi täsmällisesti keskellä vannetta, vaan se voi olla joko syvemmällä tai ulompana vanteen keskikohdasta. Offset luku kuvaa tätä eroa, eli eroa vanteen keskiosan kiinnityskohdan sijaintia vanteen kokonaisleveyden keskikohtaan verrattuna. Offset voi olla joko joko ET0, jolloin vanteen kiinnityskohta on täysin keskilinjan tasolla. Offset luku kasvaa sitä mukaa, mitä lähempänä vanteen kiinnityskohta on vanteen ulkoreunaa. Lisäksi jos offset luku on negatiivinen, tarkoittaa tämä sitä että vanteen kiinnityskohta on keskilinjasta sisäreunaan. Mitä pienempi offset luku on, sitä enemmän vanne ulkonee. Mitä suurempi offset-luku on, sitä enemmän vanne on sisäänpäin.

Video: Tässä CJ Pony Partsin videolla selitetään havainnollisesti, mitä vanteen offsetillä tarkoitetaan.