Autoveron määrä riippuu auton vähittäismyyntiarvosta ja auton päästöistä. Auton vähittäismyyntihinta koostuu esimerkiksi auton mallista, merkistä ja varustelusta. Päästötietojen perusteella autovero on sitä suurempi, mitä isommat CO2-päästöt auto päästää.

Suomen autoverotus pähkinän kuoressa

Suomen autoverotus on koko autoilevan kansan vakioaihe, sillä nykyään tuntuu siltä, että autoilun kustannukset nousevat vuosi vuodelta, kun autoilijoita kannustetaan vähäpäästöisiin liikenneratkaisuihin. Monille autoilijoille on silti epäselvää, mistä Suomen autovero koostuu, ja toisaalta mitä muita maksuja autoilusta syntyy.

Suomen autovero ja autoilun kokonaisverotus Suomessa

Suomessa autoiluun kohdistuu muitakin veroja kuin pelkkä autovero. Kokonaisuutena voidaan puhua autoilun verotuksesta. Vaikka autovero ja autoilun verotus kokonaisuudessa ovat eri asioita, molemmat näistä tekijöistä vaikuttavat siihen, kuinka paljon autoilu kokonaisuudessa tulee maksamaan.

Autoilun verotukseen liittyy

  • Autovero, jonka määrä lasketaan auton arvon mukaan
  • Ajoneuvovero, joka koostuu perusverosta ja mahdollisesta käyttövoimaverosta (diesel-vero).
  • Polttoainevero, jota maksetaan esim. bensiinistä ja dieselistä.
  • Vakuutusmaksuvero, jota maksetaan autovakuutuksesta.
  • Autoilun tuotteisiin ja palveluihin liittyvät verot, kuten esim. autohuoltopalvelujen verotus, varaosien verotus.

Säästä öljynvaihdon hinnassa: Vertaa ja kilpailuta öljynvaihtotarjoukset

Suomen autovero

Suomen autovero ja autoilun verotus koostuvat Verohallinnolle maksettavasta autoverosta, liikenne-, ja viestintäministeriölle maksettavasta ajoneuvoverosta, polttoaineverosta, vakuutusmaksuverosta, ja autoilun varaosien ja -palvelujen verosta. Suomen autovero maksetaan sellaisista ajoneuvoista, jotka aiotaan rekisteröidä Suomeen. Autovero maksetaan kerran, eli se ei ole ajoneuvoveron kaltainen vuosittainen maksu. Vuoden 2016 loppuun saakka autoveroasioita hoiti Tulli, mutta nykyään autoveroa kerää muiden verojen tapaan Verohallinto. Autovero siis maksetaan nykyään suoraan Verohallinnolle, ja sen voi tehdä netissä verottajan Omavero-palvelun kautta.

Autoverotus – Mistä ajoneuvoista autovero maksetaan?

Suomessa autoveroa maksetaan henkilöautoista, pakettiautoista, pienemmistä linja-autoista, ja L-luokan ajoneuvoista, kuten mopoista, moottoripyöristä, mopoautoista ja nelipyöristä (esim. mönkijöistä). Trafin eli Liikenne-, ja viestintäviraston sivuilta näät kattavat listat ja taulukot kaikista eri ajoneuvoista, joista tulee maksaa autoveroa.

Lue myös: Edullinen autolaina? Kilpailuta autolainat ilmaiseksi ja säästä rahaa

Autoverotus – Koska autovero tulee maksaa?

Autovero maksetaan ennen auton rekisteröintiä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos tuot vaikkapa uuden auton Saksasta, et saa ajoneuvoa rekisteriin ennen kuin autovero on maksettu.

Autoverotus – Autoveron määrä

Autoveron lopullinen määrä riippuu monesta eri asiasta, jonka vuoksi verottaja ei anna arvioita ajoneuvon verotusarvosta eikä autoverosta, vaan autoveron tiedot saa tarkasti vasta autoveropäätöksestä. Autoveron määrää voi kuitenkin arvoida yleisimpien ajoneuvojen osalta. Autoveron määrä prosentteina on vuonna 2020 2.7% ja 48.9% väliltä auton hinnasta.

Autoveron määrä riippuu auton hinnasta eli vähittäismyyntiarvosta

Autoverotus toimii viitearvojen mukaan, ja verottajalta on saatavilla erilaisia taulukoita sekä henkilöautojen, moottoripyörien, että pakettiautojen autoveron määrän laskemiseksi. Autoveron määrä ja taulukoiden tiedot muuttuvat jatkuvasti, jonka vuoksi verottajalta ei voi edes pyytää ennakkoratkaisua tai muuta etukäteisarviota autoveron määrästä.

Autoveron määrä riippuu auton hinnan lisäksi myös auton hiilidioksidipäästöistä

Autoveron määrään vaikuttaa auton hinnan lisäksi nykyään myös auton hiilidioksidipäästöjen määrä. Nykyään käytössä on kaksi eri verotaulukkoa, joista WLTP-taulukkoa käytetään niiden autojen yhteydessä, joista hiilidioksidipäästöjen määrä tiedetään. Jos hiilidioksidipäästöjen määrää ei mallikohtaisesti tiedetä, autoveron määrään vaikuttaa auton kokonaismassa.

Kilpailuta jakopäähihnan vaihtohinnat ja säästä rahaa

Pakettiauton verotus

Pakettiauto, jota käytetään tavarakuljetukseen, kuuluu alennetun autoveron piiriin silloin, jos sen massa on yli 2500 kg, siinä on vain etuistuimet ja sen kantavuus on 680-1000 kilogramman väliltä. Verosta myönnetään pakettiauton hiilidioksidipäästöjen mukainen alennus. Alennusprosentteja voi vertailla suoraan autoverolain liitteestä, joka löytyy autoverolain alaosasta. Jos pakettiauto voi saada veronalennuksen, pakettiauton verotaulukon 1 mukaista veroprosenttia vähennetään 9,8–21,7 prosenttiyksiköllä toisen, 2-verotaulukon mukaisesti.

Autoverotus ja tulli

Auton verotusarvon määrittelyyn voit käyttää avuksi autoverolaskuria. Paras autoverolaskuri löytyy luultavasti suoraan Verohallinnon sivuilta. Sen sijaan Traficomin nettisivulta voit löytää käyttöön ajoneuvoverolaskurin. Molemmat laskurit pohjautuvat jo annettuihin autovero päätöksiin. Autoveron määrä lasketaan auton vähittäismyyntiarvosta, mutta tullin sijaan nykyään autoveroa kerää Verohallinto. Vähittäismyyntiarvoon eli auton hintaan vaikuttaa luonnollisesti auton varustelu, sen ikä, malli, merkki ja ajokilometrit. Auton hinnan perusteella lasketaan verotusarvo, josta autovero määrätään. Käytännössä vaikka autoveron määrää ei voi saada tarkasti muuten kuin autoveropäätöksen perusteella, on verottajan nettisivuilla hyvin tarkat taulukot autojen verotusarvoista ja autoveron määrästä satojen autojen osalta. Autot on lisäksi luokiteltu eri merkkien, mallien ja moottoritilavuuksien perusteella. Entinen tullin autoverotaulukko on siis nykyään Verohallinnon sivuilla. Pääset tutkimaan autoverotaulukkoja tästä linkistä. Verohallinnon eli entinen tullin autoverotaulukko pitää siis sisällään useita kyseisen vuoden mainittavat autoveropäätökset.

Lue myös: Esittelyssä vuoden 2020 parhaat talvirenkaat

Autoverolaskuri

Netistä löytyy useampi eri autoverolaskuri, joiden avulla saa suhteellisen tarkan arvion autoveron määrästä. Autoverolaskuriin tulee laittaa ajoneuvoluokka, auton merkki, mallivuosi, malli, varustetaso, käyttöönottopäivä ja kilometrit. Helpompi vaihtoehto on käyttää verottajan määrittämää ajoneuvotunnistetta, mutta tällaista tunnistetta ei luonnollisesti juuri tuoduille tai muuten rekisteröimättömille autoille ole heti tarjolla.
Verohallinnon/Tullin autoverolaskuri löytyy tästä linkistä.

Ajoneuvovero

Autoveron määrä riippuu auton vähittäismyyntiarvosta ja auton päästöistä. Auton vähittäismyyntihinta koostuu esimerkiksi auton mallista, merkistä ja varustelusta. Päästötietojen perusteella autovero on sitä suurempi, mitä isommat CO2-päästöt auto päästää.Autovero ja ajoneuvovero ovat kaksi eri asiaa. Autovero maksetaan auton rekisteröinnin yhteydessä eli joko uuden auton ostamisen yhteydessä, tai silloin kun tuontiauto halutaan saada rekisteriin, eli aina silloin kun auto ensimmäistä kertaa rekisteröidään Suomeen tieliikennekäyttöön. Ajoneuvovero sen sijaan on vuotuinen vero, joka tulee maksaa täällä liikennekäytössä olevista ajoneuvoista. Ajoneuvoveroa ei sen sijaan tarvitse maksaa L-luokan ajoneuvoista, eli mopoista, moottoripyöristä ja nelipyöristä.

Ajoneuvovero ja ajoneuvoveron maksaminen

Ajoneuvovero ja sen määrä perustuu ajoneuvoverolakiin. Ajoneuvovero maksetaan Traficomille eli liikenne-, ja viestintävirastolle. Ajoneuvoveron voi maksaa suoraan netissä. Bensiinikoneiset henkilöautot maksavat pelkkää perusveroa, kun taas muut kuin bensiinikäyttöiset autot maksavat sekä perusveroa, että käyttövoimaveroa.

Kesä tulee! Katso vinkit kesärenkaiden ostamiseen tästä.

Miten perusvero muodostuu?

Ajoneuvoveron perusveron määrä lasketaan nykyään automallin päästöjen perusteella. Tällä tarkoitetaan valmistajan ilmoittamien hiilidioksidipäästöjen määrää, jota kutsutaan CO2-lukemaksi. Päästöjen määrää ei välttämättä ole tiedossa, jolloin perusveron määräään vaikuttaa auton kokonaismassa. Auton ensimmäinen rekisteröintiajankohta va vaikuttaa myös perusveron määrään:

Auton kokonaismassa alle 2500 kg:

Jos auton kokonaismassa on korkeintaan 2500 kg, ja se on otettu käyttöön ensimmäistä kertaa 1. tammikuuta 2001 jälkeen, veroperusteena ovat CO2-päästöt. Jos auto on otettu tätä ennen käyttöön ja sen kokonaismassa on korkeintaan 2500 kg, perusvero lasketaan massan, eikä päästöjen perusteella.

Auton kokonaismassa yli 2500 kg:

Jos auton kokonaismassa on yli 2500 kg ja se on otettu käyttöön vuodesta 1.1.2002 alkaen tai sen jälkeen, veroperusteena ovat ajoneuvon CO2-päästöt. Jos ajoneuvo on otettu sen sijaan käyttöön tätä ennen, veroperuste on ajoneuvon kokonaismassa.

Ajoneuvoverolaskuri

Liikenne-, ja viestintävirastolla eli Traficomilla on myös erikseen ajoneuvoverolaskuri. Ajoneuvoverolaskuriin tulee tietää auton kokonaismassa, valmistusvuosi, polttoainetyyppi, CO2-päästöjen määrä ja päästöjen mittaustapa.

Autoilun muut verot ja maksut

Autoilun verotus ei kuitenkaan lopu vielä tähän, vaan erityisesti polttoainevero voidaan lukea myös autoilun verotukseen. Lisäksi muista kuin bensiinikäyttöisistä ajoneuvoista maksetaan käyttövoimaveroa, jolla tasataan bensiinin valmisteveron tuomaa verorasitetta muille kuin bensakoneisia autoja käyttäville kuskeille. Lisäksi myös autoilun vakuutukset ovat tärkeä osa autoilun kokonaismaksuja.

Autovakutuus koostuu pakollisesta liikennevakuutuksesta ja vapaaehtoisesta kaskovakuutuksesta. Osa vakuutusmaksusta on vakuutusmaksuveroa, jonka vakuutuksen antaja kerryttää tavallisesti autoilijan maksettavaksi. Lisäksi sekä polttoaineesta, autoista, että auton varaosista maksetaan arvonlisäveroa, joka kerrytetään loppuasiakkaan eli autoilijan maksettavaksi. Myös autoilun palvelut, kuten pesulapalvelut ja autohuolto ovat luonnollisesti arvonlisäveron piirissä.

Autoilun verotuksen potti on suhteellisen suuri. Valtiovarainministeriön mukaan valtio kerää autoilun veroja noin 8 miljardia euroa vuosittain kaikista autoiluun liittyvistä veroista ja maksuista.  Jos esimerkiksi tankkaat bensaa, sen hinnasta jopa 80% on veroa, joko arvonlisäveroa tai polttoaineveroa. Euron bensasta noin 80 senttiä on siis veroa. Kun ostat uuden auton, sen hinnasta lähes 40% voi olla veroa, joko autoveroa tai arvonlisäveroa.

Autoveron muutokset

Autovero laskee edelleen?

Vaikka Suomen pitkäaikaisiin liikennepoliittisiin tavoitteisiin kuuluu autoilun verotuksen siirtäminen auton ostamisesta auton käytön verotukseen, vuoden 2020 alusta lähtien autovero ei enää laske vuosien 2016-2019 tapaan. Lööppien ja iltapäivälehtien perusteella taas välillä autoilijoille on syntynyt käsitys, jonka mukaan autovero laskee tai että Suomen autovero poistuu. Autoveron poistumista tai laskemista ei silti ole näköpiirissä ainakaan vuonna 2020. Sen sijaan autovero ei laske vuonna 2020 edellisten vuosien tapaan, vaan jää samalle tasolle kuin 2019.

Autoverotus tuontiautoissa

Kun haet auton esimerkiksi Saksasta tai Ruotsista, sinun tulee rekisteröidä auto Suomessa. Pääsääntönä on, että jos asut Suomessa, sinun tulee käyttää Suomessa rekisteröityä autoa. Henkilö katsotaan Suomessa asuvaksi, jos hän asuu Suomessa henkilökohtaisten siteiden (työpaikka, perhe, koti) mukaan vähintään 185 päivää vuoden aikana.
Jos henkilö asuu Suomessa tai muutta asumaan Suomeen pysyvästi, hänen mukanaan tuotava auto tulee rekisteröidä ensimmäisen 30 päivän aikana. Euroopan Unionin kansalaissivuilla on kattava tietopaketti auton rekisteröinnistä ja vaadittavista asiakirjoista Suomessa.

Rekisteröinti tehdään rekisteröintikatsastuksen yhteydessä, jota ennen täytyy siis maksaa autovero. Jos ajoneuvoa käytetään ennen rekisteröintiä, tulee verottajalle tehdä käyttöönottoilmoitus, kun auto sijaitsee ETA-alueella. Jos ajoneuvo tulee muualta kuin ETA-alueelta (esim. Venäjä), tulee tätä varten hankkia siirtolupa. Kun henkilö on tehnyt käyttöönottoilmoituksen, joka ei siis ole sama asia kun autoveroilmoitus, autovero ilmoitus tulee antaa viiden päivän kuluessa.

Autoverotus ja ajoneuvon veroton käyttö

Autoa voi käyttää verottomasti Suomessa tietyissä erityistilanteissa. Tällaisia ovat esimerkiksi autohuolto-, ja korjaustilanteet, testi-, ja esittelyajot, sekä verottajan luvalla tehtävät ajoneuvojen siirrot. Näiden ulkopuolella Suomessa asuva henkilö voi käyttää omaa maahantuotua henkilöautoa korkeintaan kaksi viikkoa eli 14 päivää ilman autoveron maksamista. Myös tässä tapauksessa ajoneuvon tulee olla rekisteröity toiseen ETA-valtioon.

Jos henkilö asuu ulkomailla, hänellä on oikeus käyttää Suomessa ulkomaista autoa (eli ei Suomessa rekisteröityä autoa) korkeintaan 6 kuukautta putkeen, tai 12 kuukautta niin, että autolla ollaan välillä muualla kuin Suomessa. Tämän jälkeen auto tulee rekisteröidä Suomeen, joka tarkoittaa autoveron maksamista Verohallintoon, ja ajoneuvoveron maksamista Traficomille. Ulkomaiset opiskelijat voivat käyttää autoa käytännössä koko tutkintonsa ajan Suomessa rekisteröimättä autoa, jos auto on tuotu ulkomailta.

Artikkelin lähteet:
Valtiovarainministeriö
Verohallinto
Tulli
Liikenne-, ja viestintäministeriö
Euroopan Unioni
Autoalan tiedotuskeskus
Autoverolaki