Öljynvaihto hinta vaihtelee paljon sekä auton merkistä että autohuollosta riippuen. Öljynvaihto on yksi autohuollon perusoperaatioista, joka on hyvä tehdä vähintään kerran vuodessa. Mutta miksi? Kilpailuta öljynvaihto ja autohuolto ilmaiseksi!
Öljynvaihto on jokaiselle automerkille tarpeellinen autohuolto, joka tulee tehdä tietyin väliajoin. Usein öljynvaihto on tarpeen tehdä itse asiassa useammin kuin luulisi. Tavallisessa öljynvaihdossa vaihdetaan auton moottoriöljy, joka on tärkeä osa moottorin toimintaa. Koska moottori on auton tärkein osa, auton öljynvaihto on jokaisen kuljettajan omalla vastuulla. Auton öljynvaihtoväli riippuu sekä automerkistä että auton mallista.
Öljynvaihdon hinta – Yleisiä kysymyksiä öljynvaihtoon liittyen
Katso myös: Autohuolto – Jakohihnan vaihdon hinta
Öljynvaihto hinta ja auton öljynvaihtoväli
Valtaosalla automerkeistä (mm. Audi, Volvo, BMW, Toyota ja Peugeot) auton öljynvaihtoväli suositellaan pidettäväksi korkeintaan 15 000 kilometrissä tai 12 kuukaudessa, kumpi tahansa näistä tulee ensin täyteen. Lisäksi vaikka muilla merkeillä auton öljynvaihtoväli saattaisi ohjekirjassa pitää sisällään enemmän kilometrejä, kannattaa suhteuttaa öljynvaihtoväli myös Suomen ajo-olosuhteisiin. Suomen talvi asettaa omat haasteensa moottorin toiminnalle, jonka lisäksi erityisen pölyisien teiden ja myös lyhyjen ajoetäisyyksien vuoksi auton öljynvaihtoväli on Suomessa suhteellisesti pienempi moottorin parhaan suorituskyvyn kannalta.
Öljynvaihto hinta – 4 syytä, miksi säännöllinen öljynvaihto tulee oikeasti halvemmaksi
On olemassa monia eri syitä, joiden vuoksi öljynvaihto tulee tehdä tasaisin väliajoin. Lue alta, tärkeimmät syyt, miksi auton öljyt tulee vaihtaa. Öljynvaihto hinta tulee nimittäin huomattavasti halvemmaksi kuin hajonneen moottorin korjaaminen.
Uudet talvirenkaat? Katso Kumho renkaiden esittely ja arvostelu!
Öljynvaihto vähentää kitkaa ja viilentää moottoria
Moottoriöljyn toimii vähentämällä moottorin eri osien välistä kitkaa, joka on myös moottoriöljyn tärkein tehtävä. Koska moottori on jatkuvassa liikkeessä ajon aikana, sen osat kuluvat ajan mittaan. Auton moottoriöljy toimii siis hieman samalla tavalla kun vaikkapa ihmisen kyynärpäiden tai polvien nivelien ympärillä olevat kudosnesteet, jotka tekevät liikkumisesta helpompaa ja sujuvampaa.
Lisäksi moottorin mekaniikka on monimutkaisempaa kuin vaikkapa polven mekaniikka, sillä moottori koostuu useista erilaisista liikkuvista osista. Kun moottorin osat hieroutuvat yhteen, metalliosien välinen kitka saa osat kuumenemaan. Moottoriöljy vähentää moottorin metalliosien välistä kitkaa, joka taas vähentää moottorin kuumenemista. Lisäksi moottorikitkan vähentäminen vähentää osien kulumista. Moottorin osien kulumisen ja vahingoittumisen seurauksena edessä voi olla kallis moottoriremontti, joten etenkin pitkässä juoksussa, säännöllinen öljynvaihto on hyvin edullinen toimenpide.
Öljynvaihto ehkäisee moottoriöljyn hapettumista
Moottorin polttoaineen palamisprosessissa tarvitaan polttoaineen lisäksi ilmaa, jotta esimerkiksi bensiini tai diesel saadaan palamaan. Ilman sisältämä happi aiheuttaa kuitenkin myös öljyn hapettumista, joka tuo mukanaan korroosiota. Vaikka ilman hapen aiheuttamaa hapettumista ei voi kokonaan estää, hapettumisen vaikutuksia voi tehokkaasti ennaltaehkäistä oikealla moottoriöljyllä. Oikea moottoriöljy, joka sisältää tehokkaat hapettumisenestolisäaineet, sekä säännöllinen öljynvaihto auttavat moottoria toimimaan pidempään.
Öljy toimii polttoaineen palamisprosessissa eristeenä
Suurin osa moottorin lämmöstä syntyy moottorin sylinterien sisällä polttoaineen palamisjakson aikana. Tämä on myös moottorin päätarkoitus, jolla auto saadaan liikkumaan. Vaikka moottoriöljy vähentää auton moottorin osien välistä kitkaa, moottorin osat ovat silti jatkuvassa hankauksessa keskenään. Tämä luo ylimääräistä lämpöä moottoriin. Moottoriöljyn tarkoituksena on kuitenkin toimia myös eristeenä moottorin osien liikkumisen tuottaman lämmön suhteen niin, että tämä lämpö ei vaikuta palamisjaksoon lämpötilaan lisäämällä sen lämpöä. Palamisjakson aikana moottorin sylintereissä tapahtuu pieniä kontrolloituja räjähdyksiä, joten ylimääräinen kuumuus ei ole toivottavaa.
Öljy kerää itseensä palamisjakson sivutuotteita
Kun moottoriin välittyy polttoainetta polttoaineen ruiskutusjärjestelmän kautta, ja polttoaine palaa, palamisprosessin yhteydessä syntyy myös sivutuotteita. Nämä kuona-aineet ovat polttoaineessa olevia palamattomia kemikaaleja ja yhdisteitä, jotka syntyvät palamisjakson yhteydessä kemiallisena reaktiona. Erilaisia kuona-aineita ovat muun muassa polttoaineen palamisesta syntyvät hapot ja erityisesti piidioksidi.
Esimerkiksi moottorin mäntiin, sytytystulpiin ja sylintereihin kertynyt piidioksidi voi alkaa hehkua moottorissa. Moottoriöljy kerää tehokkaasti itseensä palamisjakson sivutuotteena syntyviä kuona-aineita, jotka eivät kuulu moottoriin ja toisaalta voivat vahingoittaa moottoria. Palamisjakson sivutuotteet ovat myös yksi syy sille, miksi öljynvaihto tulee tehdä tasaisin väliajoin. Öljynvaihto poistaa vanhaan öljyyn kertyneet polttoaineen sivutuotteet.
Öljynvaihto hinta – Moottoriöljyn valinta
Ensimmäistä kertaa moottoriöljyä ostaessa on helppo hämmentyä erilaisten moottoriöljyjen määrästä. Olo on kuin karkkikaupassa. Onkin hyvä kysymys, minkä takia erilaisia moottoriöljyjä tarvitaan niin paljon. Osa moottoriöljyjen määrästä on tietysti pelkkää erilaisten tuotteiden markkinointia, mutta myös eri automerkit pyrkivät painottamaan omissa moottoriöljyissään erilaisia asioita. Nykyään yksi tärkeistä ja painotetuista ominaisuuksista on polttoaineenkulutuksen alentaminen tähän sopivalla moottoriöljyseoksella.
Lue myös: Nokian renkaat – Esittely ja arvostelu 2020
Öljynvaihto – Moottoriöljyn SAE luokitus
Moottoriöljyn valinnassa tärkein luokitusjärjestelmä on niin kutsuttu SAE luokitus. SAE (Society of Automotive Engineers) luokitus kertoo pääasiassa moottoriöljyn viskositeetistä eli juoksevuudesta, mutta myös moottoriöljyn käyttötarkoituksesta. Kun öljynvaihto tehdään hyvälaatuista moottoriöljyä käyttäen, myös öljyn vaihtoväli pitenee.
SAE-luokituksessa moottoriöljyn juoksevuus ilmoitetaan koodina, jossa on otettu huomioon sekä öljyn kylmä-, että kuumaviskositeetti. Koska moottoriöljyjen viskositeetti vaihtelee eri lämpötiloissa, esimerkiksi SAE 0W-40 viskositeettiluokka tarkoittaa sitä, että se on juoksevaa vielä 0-asteisena. Mitä pienempi asteluku on, sitä juoksevampaa öljy myös on. W-merkintä tarkoittaa kylmän kelin juoksevuutta (winter). Käytännössä siis SAE 0W-40 on talvitestattu moottoriöljy, jonka viskositeettiaste on 0. Kuumaviskositeetti tarkoittaa öljyn viskositeettiarvoa 100 asteen lämpötilassa. Jos SAE-luokkaisella moottoriöljyllä ei ole erillistä W-merkintää, tämä tarkoittaa ettei kyseistä öljyä ole ikinä testattu talvioloissa.
Lyhyemmin sanottuna, talviajossa on tärkeää, että moottoriöljy pysyy juoksevana eikä ala jähmettymään. Toisaalta taas kesähelteiden ja pitkien kilometrien jälkeen öljystä voi tulla liian juoksevaa, jolloin se menettää moottoriöljyltä vaaditut ominaisuudet.
Uusissa autoissa käytetään lähtökohtaisesti matalaviskositeettisiä öljyjä, eli hyvin juoksevia öljyjä. Matalaviskositeettiset öljyt mahdollistavat myös pienemmän polttoainekulutuksen. Matalaviskositeettiset moottoriöljyt sisältävät nykyään muita aineita, joilla myös hyvin nestemäinen öljy pitää ne ominaisuudet, jotka siltä vaaditaan.
Moottoriöljyn koostumus
Tavallisen moottoriöljyn valmistuksessa käytetään perusöljyä ja siihen lisättyjä lisäaineita. Perusöljyjä on olemassa kahta erilaista, eli mineraaliöljyjä ja synteettisiä öljyjä. Mineraaliöljyjä sisältävät moottoriöljyt ovat niin kutsuttuja perusöljyjä, kun taas synteettisen perusöljyn käyttö lisää valinnanvapautta saada moottoriöljyyn haluttuja ominaisuuksia moottorista ja esimerkiksi käyttölämpötilasta riippuen. Synteettinen moottoriöljy saadaan esimerkiksi kestämään paremmin moottorin suuria lämpötilanvaihteluja, kuten Suomen kylmää talea ja kuumaa kesää.
Moottoriöljyn lisäaineet
Moottoriöljyn valmistaminen on monimutkaista, ja moottoriöljyt sisältävät usein monia eri perusöljyjä. Perusöljyjen lisäksi moottoriöljy sisältää lisäaineita, joilla saadaan moottoriöljylle enemmän haluttuja ominaisuuksia. Nämä lisäaineet tekevät moottoriöljystä esimerkiksi riittoisampaa ja pitkäkestoisempaa. Lisäaineet voivat esimerkiksi estää paremmin moottoriin kohdistuvaa korroosiota, alentaa öljyn jähmettymispistettä, sekä lisätä öljyn viskositeettia. Lisäaineet myös pitävät moottoria puhtaana mainituista kuona-aineista ja epäpuhtauksista. Yksi tärkeimmistä lisäaineiden ominaisuuksista on lisätä moottorin kulumiskestävyyttä.
Mitä pidemmälle vuosien saatossa moottoriöljyt ovat kehittyneet, sitä harvemmin öljynvaihto tarvitsee tehdä, ja toisaalta sitä paremmin eri öljyt toimivat erilaisten moottoritekniikoiden kanssa yhteen. Pidempi öljynvaihtoväli. Alhaisempi polttoaineenkulutus ja tätä kautta myös pienemmät päästöt liittyvät kiinteästi moottoriöljyjen kehitystyöhön.
Öljynvaihto itse
Öljynvaihto hinta saadaan helposti moottoriöljyn hintaiseksi, kun koko operaatio tehdään itse. Lisäksi samalla on helppo oppia myös, mistä työmäärästä ammattilaiset veloittavat.
Katso myös miten renkaiden vaihto tehdään itse!
Etukäteisvalmistelut ennen öljyn vaihtoa
- Tarkista tarvittavan öljyn määrä. Ennen kuin aloitat öljynvaihdon, tarkista kuinka paljon moottoriöljyä autosi vaatii. Tämä on tärkeää sekä liian vähäisen öljymäärän että liiallisen öljymäärän ehkäisemiseksi. Öljynkulutusta mitataan mittatikulla, joka mittaa öljyn pinnan tasoa. Kun öljy on kulunut tiettyyn pisteeseen, täytyy auton moottoriöljy vaihtaa.
- Välineet öljynvaihtoa varten. Öljyvaihtoa varten tarvitset öljysuppilon eli tratin sekä muutamia puuvillarättejä öljyn roiskumisen varalta, sekä ämpärin tai muun astian jäteöljyn keräämiseen. Lisäksi öljynvaihdon yhteydessä vaihdetaan usein myös öljyn suodatin ja kuparinen tiiviste. Normaalisti tarvitset myös öljysuodattimen avaamiseen tarkoitetun avaimen.
- Käytä kunnollista telinettä. Öljynvaihtoa ja öljyn valuttamista varten auto tulee korottaa niin, että moottorin alle saadaan asetettua astia öljynkeräystä varten ja että auton alle pääsee helposti. Öljynvaihto, tai muukaan omatoiminen autohuollon toimenpide ei ole turvallista suorittaa pelkän tunkin varassa.
Öljynvaihdon tekeminen
- Öljynvaihto tehdään moottorin ollessa lämmin. Tällä voidaan muun muassa varmistua siitä, että öljy on kunnolla juoksevaa. Moottorissa on erillinen öljytulppa, jonka avatessa öljy alkaa valua moottorista. Sijoita ämpäri tai muu astia öljytulpan reiän alle, ja avaa tulppa. Moottoriöljy voi olla hyvinkin kuumaa, joten varo ettet polta sormia tai ettei öljyä roisku.
- Öljynvaihtoon kuuluu myös öljysuodattimen vaihto. Irroita öljysuodatin ja suodattimen tiiviste.
Valuta vanha öljy kokonaan pois ja kiinnitä moottorin öljytulppa. - Tämän jälkeen kiristä uusi ja öljytty öljysuodatin paikalleen, ja täytä öljysäiliö oikealla määrällä öljyä. Varo täyttämästä öljysäiliötä liian täyteen. Jos öljyä pääsee moottorin vääriin osiin, tuloksena voi olla esimerkiksi kampiakselin kautta vaahtoutunut öljy, joka ei enää toimi.
- Kun moottoriöljyä on sopiva määrä, on hyvä mitata öljyn määrä öljytikulla sekä silloin, kun kone on kylmänä, mutta myös muutamien moottorikierrosten jälkeen lämmitetystä koneesta. Kun olet saanut öljynvaihdon tehtyä ja öljyn mitattua, tarkasta vielä että käynnistettäessä öljyn varoitusvalo on sammunut.
- Jäteöljyä ei saa valuttaa viemäriin, vaan se viedään huoltoasemilla oleviin öljyn keräyspisteisiin.
Öljyvuoto autossa?
Moottoriöljy voi myös vuotaa, esimerkiksi tiivistevuodon vuoksi. Tiivistevuoto on helppo tunnistaa, sillä öljy valuu auton alle sen ollessa pysähdyksissä. Toisaalta öljyä voi tiivistevuodon kautta tapahtua myös moottorin sisälle, jolloin öljyä pääsee esimerkiksi moottorin venttiileihin ja sylinteriseinämien ja mäntien väliin.