Auton nelipyöräsuuntaus hinta – Näin paljon nelipyöräsuuntaus maksaa

Auton nelipyöräsuuntaus eli auton ohjauskulmien säätö tarkoittaa auton renkaiden välisen kulman säätämistä. Nelipyöräsuuntaus on autohuolto, joka voi tulla ajankohtaiseksi useissa eri olosuhteissa. Kun auton renkaiden ja pyörien väliset kulmat syystä tai toisesta vinoutuvat, ajettavuus heikkenee ja voi pahimmissa tapauksissa vähentää ajoturvallisuutta ja ajomukavuutta. Auton nelipyöräsuuntauksen taustalla on yleensä esimerkiksi pitkään jatkunut ajaminen epätasaisella alustalla kuoppaisilla teillä.

Toinen tilanne, jossa nelipyöräsuuntaus voi tulla kyseeseen, on auton törmääminen kovalla nopeudella esimerkiksi kuoppaan tai katukivetykseen. Jos auton pyörät törmäävät kovaan esineeseen kovalla nopeudella, auton ohjauspyörän ja renkaiden välinen ohjauskulma voi muuttua suuntaan tai toiseen. Auton nelipyöräsuuntaus on hyvin perinteinen autohuolto, jonka hinnan kilpailuttaminen voi säästää selvää rahaa.

Auton nelipyöräsuuntaus hinta vaihtelee 80-180 euron välillä.

UKK – Auton nelipyöräsuuntaus hinta

Kuinka paljon nelipyöräsuuntaus maksaa?

Tavalliseen henkilöautoon tehty auton nelipyöräsuuntauksen hinta on noin 80-180 euroa riippuen siitä, kuinka paljon työtunteja renkaiden kulman mittaukseen ja säätöön käytetään. Yleensä ohjauskulman mittauksen hinta kokonaistyön osuudesta on noin 80 euroa. Kilpailuta nelipyöräsuuntaus hinta ja voit säästää autohuollossa.

Mitä auton nelipyöräsuuntauksen hinta pitää sisällään?

Auton nelipyöräsuuntaus hinta koostuu ohjauskulmien mittauksesta ja säädöstä. Auton ohjauskulman mittaukseen kuluva aika on usein vakio, kun taas auton pyörien säätämiseen tarvittava aika vaihtelee. Moderneimmat autohuollot tekevät nelipyöräsuuntauksen erillisellä sensoritekniikalla ja tietokoneohjelmistoilla, jossa auto nostetaan ensin nostimella ylös. Auton renkaat ja renkaiden kiinnityskohdat tarkastetaan huolellisesti. Tällä varmistetaan se, että renkaiden paino jakaantuu tasaisesti kaikille puolille. Myös auton jousitusjärjestelmä voidaan joutua tarkistamaan auton nelipyöräsuuntauksen yhteydessä. Tämän jälkeen tarkistetaan auton renkaat ja ohjauskulmat.

Miksi nelipyöräsuuntaus kannattaa tehdä?

Nelipyöräsuuntaus kannattaa ennen kaikkea tehdä sen vuoksi, että jos auton renkaat pyörivät epätasaisesti, ne myös kuluvat jatkuvasti epätasaisesti. Toiseksi autojen vierintävastus huononee, jolloin premium-luokankin renkaiden ajo-ominaisuudet voivat huonontua merkittävästi. Korkeampi vierintävastus taas vaikuttaa suoraan varsinkin polttoaineenkulutukseen. Auton ohjauskulmien säätö voi perushuolto, jolla voidaan vaikuttaa auton ajettavuuteen ja auton renkaiden tuomaan ajomukavuuteen helposti.

Mistä tietää että nelipyöräsuuntaus tulee tehdä?

Auton nelipyöräsuuntaus eli ohjauskulmien säätö kannattaa tehdä autohuoltona, jos tuntuu, että ajaessa ratti on ohjauksen aikana vinossa. Muut oireet pyöränkulmien vinoutumiselle ovat muun muassa:

  • Renkaiden epätavallinen kuluminen vain toiselta puolelta tai vain sisä-, tai ulkosyrjältä
  • Suoraan ohjaamisen vaikeudet ajaessa
  • Auton herkkyys ajattaessa sivutuulessa

Yleensä pyöräkulmien vinoutumisen huomaa ajon aikana. Ratin kääntäminen ja etenkin suoralla tiellä ajaminen tuntuu yllättävän hankalalta, vaikka kyseessä olisi tasainen alusta. Auton ratti ei ikään kuin pysy käsissä paikoillaan, vähän niin kuin vanhojen elokuvien ajokohtauksissa.

Kuinka usein auton nelipyöräsuuntaus kannattaa tehdä?

Auton nelipyöräsuuntaus ja auton ohjauskulmat kannattaa tarkistuttaa erityisesti pienen kolarin tai auton renkaisiin kohdistuvan kovan iskun jälkeen, jos auton ratti vaikuttaa olevan vinossa ajosuuntaan nähden. Lisäksi ohjauskulmien säätö on hyvä tehdä ja renkaiden kulmat tarkistuttaa myös talven jälkeen, kun kesärenkaat vaihdetaan autoon. Ajettujen kilometrimäärien perusteella on hankala sanoa, kuinka usein auton nelipyöräsuuntaus tulee tehdä. Jos oma ajotyyli on rauhallinen ja ajetaan pääasiassa hyväkuntoisilla teillä, auton pyöräkulmat voivat pysyä hyvässä kunnossa pitkään. Toisaalta taas jos autolla ajetaan paljon offroad-olosuhteissa tai vaikka kuoppaisilla mökkiteillä, pyörien suuntaaminen voi tulla ajankohtaiseksi jopa 5000 – 10 000 kilometrin ajon jälkeen.
Vertaa ja kilpailuta myös auton öljynvaihdon hinta ilmaiseksi!

Auton ohjauskulman säätö nelipyöräsuuntauksella

Nelipyöräsuuntaus auttaa taloudellisempaan ajoon ja säästää sekä renkaita että auton koria. Auton renkaiden vierintävastus ja polttoainetehokkuus voivat myös parantua.

Auton nelipyöräsuuntaus ja ohjauskulman säätäminen vaikuttaa suoraan renkaiden suorituskykyyn ja käyttöikään. Lisäksi renkaiden ohjauskulma ja epätasaisesti kuluneet renkaat voivat vaikuttaa huomattavasti ajoherkkyyteen ja ajotuntumaan. Oikein tehty renkaiden ohjauskulman säätäminen vähentää ajon aikaista tärinää ja helpottaa erityisesti auton ohjattavuutta suoralla tiellä. Moni autohuolto ja autokorjaamo tekee auton nelipyöräsuuntauksen huoltoja, ja niiden hinnat vaihtelevat noin 80 eurosta noin 180 euroon. Kyseistä hintahaitaria voi käyttää esimerkkinä silloin, kun vertailussa on auton nelipyöräsuuntaus hinta.

Tarkasta ja vertaa auton ilmastointihuollon hinta tästä

Auton huono ohjattavuus: Oireet

  • Auto tärisee helpommin ajon aikana
  • Auton renkaat pitävät tavallista kovempaa ääntä
  • Auto vetää tai puoltaa vasemmalle tai oikealle ajettaessa suoraan
  • Auton ohjaus on vaikeaa tai epätasaista etenkin suuremmilla nopeuksilla

Auton nelipyörämittaus : Eri pyöräkulmat

Auton nelipyöräsuuntaus ja ohjauskulmien tarkistus kannattaa tehdä talvikauden ajon jälkeen.

Auraus ja haritus (Toe in / Toe out)

Kun autoa ohjataan, siirtyvät auton eturenkaat puolelta toiselle. Auton kulkemiseen vaikuttaa kuitenkin se, missä asennossa taka-akseli ja takarenkaat ovat ajon aikana: Puhutaan takarenkaiden aurauskulmasta. Katso lisätietoa aurauskulman säädöstä tästä. Auton renkaat voivat joko aurata tai harittaa, toisin sanoen kääntyä liikaa sisään-, tai ulospäin. Aurauskulma mitataan tavallisesti sekä etu-, että taka-akselilta.

Camber-kulma eli renkaan pystykallistuskulma

Camber-kulmalla kuvataan auton pyörän, eli tuttavallisemmin auton renkaan poikkeamaa pystysuorasta tasosta. Jos auton rengas poikkeaa pystysuorasta kulmasta esimerkiksi iskun tai kolhun seurauksena, auton renkaat puoltavat ajettaessa, jonka lisäksi renkaat kuluvat vain toiselta sivulta.

Castor kulma eli auton renkaan ohjauskulma

Castor-kulmalla tarkoitetaan auton renkaan pystysuoran akselin ja kääntymisakselin välistä kulmaa. Castor-kulmaa säätämällä voidaan lisätä renkaiden ajo-ominaisuuksia tietyissä tilanteissa, jolloin auton rengasta ikään kuin hieman vedetään autolla ajettaessa perässä. Samanlaisen ilmiön voit havaita vaikkapa Prisman, Lidlin ja Citymarketin ostoskärryjen pyörissä seuraavan kaupankäynnin yhteydessä.

Huom! Aurauskulman säätäminen ei kuitenkaan ole pelkästään kolarin tai iskun jälkeinen autohuolto, sillä renkaiden asennolla voidaan harkitusti vaikuttaa myös ajettavuuteen. Esimerkiksi takavetoisissa autoissa eturenkaiden aurauskulma tuo tiettyyn astelukuun asti vakautta ajosuuntaan, kun taas toisaalta ohjaustuntuma voi kärsiä. Camber-, ja castor-kulmat eivät sen sijaan tavallisesti ole erikseen säädettävissä.