Hanki tunkki autoon, josta on oikeasti hyötyä.

Renkaiden vaihto itse – 9 kohdan opas renkaiden vaihtamiseen

Renkaiden vaihto itse on mainio taito opetella viimeistään ensimmäisen auton ostamisen yhteydessä. Vaikka talvirenkaat ja kesärenkaat olisikin tapana vaihtaa liikkeessä, renkaiden vaihtaminen voi tulla kyseeseen myös esimerkiksi rengasrikon sattuessa.

Tällöin onkin hyvä jos itsellä on ainakin perusasiat hallinnassa renkaiden vaihtamisesta. Renkaanvaihto kannattaa siis ehdottomasti harjoitella ennen vahingon sattumista, ja toisaalta kun sen on oppinut muutaman kerran tekemään, voi myös kesärenkaat ja talvirenkaat vaihtaa itse, kunhan tietää mitä tekee. Vaikka nykyään on mahdollista tilata myös ongelmatilanteiden sattuessa hinauspalvelu ja renkaan vaihtopalvelu myös tien varteen, on aina parempi osata hommat ongelmien sattuessa myös itse.

Renkaiden vaihtaminen itse tiellä ja tallissa

Paras tapa harjoitella renkaiden vaihtoa on vaihtaa oman auton renkaat pihassa, ja kutsua paikalle joku, jolla on kokemusta renkaanvaihdosta ja pyytää häntä opastamaan samalla, kun teet renkaanvaihdon itse. Renkaiden vaihtamista kannattaakin siis aina harjoitella omalla autolla, jota vikatilanteessa tietää mitä tekee. Mitä kaikkea renkaiden vaihtamisessa kannattaa ottaa huomioon?

1. Renkaanvaihto ja oikeat työkalut

Tiellä ja tallissa: Renkaiden vaihto itse voi tulla kyseeseen silloin, kun sitä vähiten odottaa. Paras tapa ottaa tilanne hallintaan rennosti on silloin, kun siihen on varautunut etukäteen oikeilla varusteilla ja etenkin vararenkaalla, jos kyse on rengasrikosta. Valitettavasti monet uudet autot eivät nykyään sisällä vararengaspakettia oston yhteydessä.

Kannattaa siis varmistaa, että itsellä on takakontissa vararengas, ja toisaalta myös pitää huolta vararenkaan kunnosta. Aina kun tarkistat auton rengaspaineet, muista myös tarkistaa vararenkaan paine. Vararenkaasta ei juurikaan ole hyötyä silloin, jos siinä ei ole tarpeeksi painetta ajokäyttöön. Myös kesä-, ja talvirenkaiden rengaspaineet kannattaa tarkastaa aina ennen vaihtamista esimerkiksi huolto-asemalla.

 

Mikä on oikea rengaspaine?

Oikea rengaspaine riippuu muun muassa renkaan mallista ja auton painosta. Oikean rengaspaineen saat katsottua tavallisesti auton renkaan ulkopinnasta, auton ovesta, bensaluukun sisäpuolelta tai ohjekirjasta, ja normaalisti se on 2-2,5 barin välillä. Kylmä sää laskee renkaan ilmanpainetta, joten pakkasten tullessa renkaisiin on hyvä laittaa enemmän ilmaa. Jos paineistat renkaat sisätiloissa, ja tuot ne kylmempään, on hyvä laittaa 0,2-0,3 baria lisää ilmaa renkaaseen, koska ilmanpaine laskee kylmässä.

Kun opit vaihtamaan talvirenkaat tai kesärenkaat itse, käy se melkein yhtä nopeasti kuin Formuloissa.
Parin harjoittelukerran jälkeen renkaiden vaihtaminen sujuu kuin Red Bullin F1-tallilla.

Lisäksi omassa renkaanvaihtosarjassa tulee olla auton renkaaseen sopiva ristikkoavain, ja autossa olevaan pulttiavaimeen ei kannata liikaa luottaa, sillä se katkeaa tai vääntyy käyttökelvottomaksi normaalisti muutaman renkaanvaihdon jälkeen. Renkaanvaihtoon tarvitset myös kestävän ja liikuteltavan kokoisen tunkin, jos renkaat vaihdetaan hätätilanteessa. Kotiin kannattaa lisäksi ostaa erillinen isompi tunkki kesärenkaiden tai talvirenkaiden vaihtoa varten. Muita tarvittavia asioita ovat ruuvimeisseli, hanskat, ja rätti. Usein vanteet ovat kiinni erillisillä lukkopulteilla, joita varten tarvitaan oma adapteri ristikkoavaimelle. Lisäksi puupalikka on hyvä laittaa tunkin ylimmän osan ja auton korin väliin niin, että kori ei ota osumaa. Rengasrikkoa varten hyvä on olla mukana heijastinliivit sekä autoissa pakollisena myös varoituskolmio.

2. Renkaan vaihtopaikka

Pysäköi auto mahdollisimman tasaiselle niin, että se ei haittaa muita ajoneuvoja. Laita käsijarru päälle, vaihde ykköselle ja aseta stopperi vaihtorenkaalle vastakkaisen renkaan eteen tai taakse. Jos esimerkiksi aloitat renkaan vaihdon vasemmasta eturenkaasta, laita stopperi oikean takarenkaan taakse.

Jos renkaanvaihto tapahtuu lennosta, koita valita mahdollisimman tasainen paikka renkaan vaihtamista varten. Lisäksi tarkista, että tien ja auton välissä on tarpeeksi tilaa, ja suosi paikkoja, joissa on kova alusta. Älä kuitenkaan aja useita kilometrejä puhjenneella renkaalla, sillä muuten renkaan lisäksi vaihtoon voivat helposti lähteä myös vanteet.

Kun rengasrikko tapahtuu, pysäköi auto parhaaksi näkemälläsi paikalle, pue päälle heijastinliivi ja vie varoituskolmio riittävän kauas autosta, jotta tuleva liikenne ymmärtää vahingon sattuneen, ja osaa tarvittaessa hidastaa ennen autoasi. Laita myös vararengasta vaihdettaessa käsijarru päälle, ykkönen silmään ja aseta puhjenneen renkaan vastakkaiselle renkaalle stopperi, joka estää auton rengasta liikkumasta. Stopperi voi olla puupalikka tai kivi, pääasia on, että se hätätilanteessa pitää auton paikoillaan ilman, että auto lähtee valumaan vastakkaiseen suuntaan.

3. Toimenpiteet ennen renkaanvaihtoa

Kun olet saanut auton valmiiksi renkaiden vaihtoa varten ja sinulla on työkalut esillä, katso lisäksi oman autosi ohjekirjasta kohta Renkaan vaihtaminen, josta näät, mistä kohtaa auton koria autoa voidaan tunkilla nostaa. Tällä tavalla säästyt korin vaurioittamiselta. Laita tunkin päälle puupalikka ja tarkasta vielä kerran, että käsijarru on päällä, auton vaihde on ykkösellä ja vastakkaisen renkaan alla on stoppari. Jos sinulla on kaveri mukana autossa, pyydä häntä toimimaan tarkkailijana, että auto pysyy varmasti paikoillaan.

Ennen renkaanvaihtoa löysää renkaan pultit ristikkoavaimella jo ennen, kun nostat auton tunkille. Yleensä auton renkaissa on nykyään lukkopultit, joita varten tarvitset renkaan vaihtamiseen adapterin ristikkoavainta varten. Löysäämällä pultteja etukäteen varmistat, että kyseisen renkaan pultit eivät ole jumissa, joka auttaa vaihtamista siinä vaiheessa, kun auto on tunkilla.

4. Nosta auto tunkille

Hanki tunkki autoon, josta on oikeasti hyötyä. Käytä mielellään renkaan vaihdossa aina hallitunkkia, ja säilytä hallitunkki auton takakontissa. Vaikka autossa tulisi mukana oma tunkki, tämä on hyvä pitää vain varatunkkina, sillä se ei kestä käyttöä. Aseta tunkki oikeaan kohtaan ja nosta auto tunkille rauhallisesti ja varmista samalla, että tunkki on tukevasti ja mahdollisimman kohtisuoraan maanpinnan ja auton välissä. Kun auto on tunkilla, älä aseta auton päälle mitään painoa, äläkä nojaa autoon. Tavallinen henkilöauto painaa vähintään 500 kiloa, ja tekee pahaa jälkeä pudotessaan tunkilta esimerkiksi käden tai jalan päälle.

 

5. Renkaiden vaihto

Ota ristikkoavain käteen ja avaa ja irrota renkaan pultit. Tavallisesti rengas lähtee pois paikoiltaan suoraan, mutta jos se on jumissa, napauta renkaan ulkosivua muutaman kerran. Nosta rengas pois paikaltaan. Katso että renkaan pulttien kierteet ovat puhtaat, ja öljyä pulttien kierteet tarvittaessa. Puhdista rätillä pulttien kierteiden lisäksi myös renkaan kiinnityskohta pölystä ja liasta. Ota uusi rengas tai vararengas esiin ja aseta rengas paikoilleen. Tässä vaiheessa vaihtoa tsekkaa että pultit tulevat kiinni oikein, mutta älä väännä pultteja vielä ristikkoavaimella kireälle. Kun olet kiinnittänyt pultit hyvin ja auton rengas tuntuu oleva paikoillaan ja oikein, valmistaudu ottamaan auto pois tunkilta.

Kiristä renkaan pultit vasta, kun rengas on maassa.

Jos vaihdat talvi-, tai kesärenkaat, merkitse ensimmäisenä renkaan irrottamisen jälkeen, missä kohtaa autoa rengas on ollut. Merkinnät ovat OT, VT, OE, VE, eli oikea takarengas, vasen takarengas, oikea eturengas, vasen eturengas. Tämä helpottaa renkaanvaihtoa taas seuraavan kauden lopussa. Pese säilöön menevät vanteet ja renkaat ja varastoi ne kuivassa ja viileässä. Toinen vaihtoehto on viedä auton renkaat rengashotelliin, jossa ne sopimuksen mukaan normaalisti pestään ja kuivataan.

6. Auto tunkin päältä maahan

Käännä tunkkia vastakkaiseen suuntaan hitaasti, jotta saat auton kokonaan takaisin maan pinnalle. Kun auto on turvallisesti neljällä renkaalla maassa, ota tunkki irti ja sen jälkeen ristikkoavain käteen.

7. Renkaan kiristäminen vaihdon jälkeen

Yksi renkaanvaihdon tärkein osa on renkaan pulttien kiristäminen vaihtamisen jälkeen. Kiristä pultit ristikkäin, eli aloita yhdestä kulmasta, ja kiristä sen jälkeen vastakkainen pultti. Älä kiristä pulttia suoraan loppuun asti, vaan kiristele kaikki pultit vähän kerrallaan. Kiristä pultit niin kireälle kun saat.

8. Muista tarkastaa renkaan pultit ajamisen jälkeen!

Kun pultit on kiristetty ja rengas on paikoillaan, tarkista pulttien kireys vielä noin 100 kilometrin ajon jälkeen. Tällä voit varmistua, että rengas on oikein vaihdettu ja että pultit ovat hyvin kireällä.

Tällä ohjeistuksella sekä talvirenkaiden että kesärenkaiden vaihto tapahtuu sujuvasti, ja toisaalta kun renkaiden vaihtamisen kerran oppii, ei mene hätätilanteessakaan sormi suuhun. Mukavia vaihtoja ja kovaa ajoa!

9. Renkaanvaihto – hinta

Jos haluat kuitenkin, että talvirenkaiden vaihto tapahtuu ammattilaisen käsittelyssä, vie auto rengasliikkeeseen huollettavaksi ja vaihdettavaksi. Usein rengashotellin hintaan kuuluu myös talvi-, tai kesärenkaiden vaihto. Renkaanvaihdon hinta vaihtelee noin 30-60 euron välillä. Valtakunnalliset ketjut, kuten Vianor ja Euromaster, tarjoavat renkaiden vaihtoa noin 50 eurolla, kun taas pienemmissä liikkeissä renkaiden vaihdon hinta pyörii noin 30 eurossa. Rengashotellipalvelun saa isoilta ketjuilta noin 130 eurolla, ja renkaiden vaihto kuuluu hintaan.