Sekä automaattivaihteiston että manuaalivaihteisen auton vaihdelaatikon öljynvaihto on auton satunnaisempi huolto, jossa vaihdelaatikon sisältämä voiteluaine vaihdetaan uuteen. Automaattivaihteistot ovat yleistyneet viimevuosina huomattavasti manuaalivaihteistojen kustannuksella, jonka voi nähdä esimerkiksi Trafin tilastoista. Vaikka sekä voimansiirron tekniikka että vaihteiston sisältämien nesteiden laatu ovat parantuneet vuosien aikana, kohdistuu vaihdelaatikon osiin silti jatkuvaa mekaanista rasitusta, joka on välttämätöntä auton toiminnalle. Autolla ajaessa tapahtuu paljon erilaisia voimansiirtoja, joihin käytetään erilaisia nesteitä ja voiteluaineita.
Automaattivaihteiston öljynvaihdon hinta
Automaattivaihteisto öljynvaihto hinta liikkuu 150-450 euron välillä automallista ja sen mittarilukemasta riippuen, ja automaattivaihteiston automaattiseen voimansiirtoon käytettävä automaattivaihteiston öljy on yleisnimi kaikille voimansiirrossa käytettäville nesteille. Vaihdelaatikon öljy toimii voiteluaineena kaikille vaihteiston sisältämille osille. Lisäksi automaattivaihteistossa vaihteiston öljy toimii myös jäähdytysaineena, mutta sen tärkein tehtävä liittyy auton toimintaan. Yksinkertaistettuna automaattivaihteiston öljyn avulla välitetään moottorista tuleva voima eteenpäin vaihteille ja tätä kautta renkaan akseleille. Automaattivaihteiston neste on siis elintärkeä osa automaattivaihteiston toimintaa, sillä se toimii voiman välitysaineena. Automaattivaihteiston öljynvaihdon hinta koostuu sekä automaattivaihteistoon lisättävästä voiteluaineesta että työn osuudesta.
Huom! Katso moottorin öljynvaihto tästä linkistä.
Automaattivaihteiston ja manuaalivaihteiston öljynvaihto – UKK
Eri vaihteistomallien öljynvaihtoväli
Automaattivaihteiston öljynvaihto: Automaattivaihteiston öljynvaihtoväli vaihtelee automallista riippuen 50 000 kilometristä aina sellaisiin vaihteistoihin, joissa öljynvaihtoa ei tarvitse tehdä välttämättä koskaan. Tyypillisesti automaattivaihteisto öljynvaihto suositellaan tehtäväksi noin 75 000 – 150 000 kilometrin ajon jälkeen. Vaikka automaattivaihteiston öljynvaihto tehtäisiin useammin, tämä ei haittaa vaihteiston toimintaa. Automaattivaihteiston ylikuumeneminen on yksi tärkeä syy vaihdelaatikon ongelmille.
Manuaali vaihdelaatikon öljynvaihto: Useimmat autovalmistajat suosittelevat vaihteistoöljyn vaihtoa noin 50 000 – 100 000 kilometrin ajon jälkeen. Jos auto on raskaassa käytössä, joidenkin valmistajien mukaan vaihteistoöljyn vaihto on hyvä tehdä jopa 30 000 kilometrin ajon jälkeen.
Manuaalisen vaihdelaatikon öljynvaihto
Manuaalivaihteisissa vaihdelaatikoissa vaihde vaihtuu mekaanisesti, eikä nesteen välityksellä. Tämän vuoksi manuaalivaihteisissa autoissa ei ole samanlaista tarvetta erilliselle voimansiirtonesteelle, kuten automaattivaihteisissa autoissa. Kuitenkin myös manuaalivaihteissa vaihdelaatikon öljynvaihto on hyvä tehdä tasaisin väliajoin, sillä myös vaihdelaatikon metalliosien välillä on kitkaa, jonka minimoiminen pidentää myös vaihdelaatikon käyttöikää. Vaihteistoöljynä eli manuaaliautojen voiteluaineena käytetään erilaisia öljyjä eri automerkeistä riippuen.
Aikaisemmin vaihteistoöljy oli tavallista moottoriöljyä tai raskaita lisäaineita sisältäviä hypoidiöljyjä (mm. sulfidit), mutta nykyautomalleissa, joissa ei ole hypoidivetopyörästöä ja liukuvia hammasrattaita, käytetään kevyempiä öljyjä. Tällaiset kevyemmät öljyt eivät myöskään kuluta auton osia samalla tavalla kuin hypoidiöljyt. Joissain tapauksissa myös manuaalivaihteiston voiteluaineena voidaan käyttää automaattivaihteiston nestettä. Auton huoltokirjasta löytyvät tarkat ohjeet sille, minkälaista voiteluainetta vaihteistoöljynä tulee käyttää.
Katso myös: Talvirenkaat – 21 vinkkiä talvirenkaiden ostamiseen
Automaattivaihteiston öjynvaihto: DSG öljynvaihtoväli
Volkswagen DSG öljynvaihto
Automaattivaihteistoja on useita erilaisia, ja yksi tunnetuimmista “automaattivaihteista” on Volkswagenin kaksoiskytkinvaihteisto eli DSG. Vaikka puhekielessä DSG vaihteistoa pidetään automaattivaihteeena, DSG ei ole käytännössä automaattivaihteisto, vaan sähköisesti ohjattu manuaalivaihteisto, jossa on 6 tai 7 eri vaihdetta. Oli kyseessä sitten 6 tai 7 vaihteinen malli, suositeltu DSG öljynvaihtoväli on noin 40 000 mailia, eli 75 000 kilometriä.
DSG öljynvaihtoväli on riippuvainen myös ajotyylistä ja kuormasta. Jos autolla kuljetetaan jatkuvasti painavia kuormia, voi olla tarpeen tehdä DSG öljynvaihto useammin kuin 75 000 kilometrin ajon jälkeen. Volkswagen DSG kaksoiskytkinvaihteistoa käytetään esimerkiksi seuraavissa automalleissa: Volkswagen Polo, Volkswagen Touran, Volkswagen Golf ja Volkswagen Transporter (T5). Myös Skoda käyttää joissain automalleissaan DSG vaihteistoa.
Audi DSG öljynvaihto
Myös Audi on käyttää kaksoiskytkinvaihteistoa useissa malleissaan. Aikaisemmin Audin malleista löysi DSG brändillä varustetun vaihteiston, mutta nykyään Audin malleihin kaksoiskytkinvaihteiston nimi on vaihdettu muotoon S tronic. S tronic -vaihteiston voi löytää muun muassa seuraavista Audi-malleista: Audi TT, Audi A1, Audi A3, Audi A4 ja Audi A7. Audilla on käytössä myös multitronic ja tiptronic vaihteistot.
Tiptronic automaattivaihteisto on vaihteisto, joka antaa kuitenkin muista automaattivaihteistoista poiketen kuljettajan kontrolloida käytettävää vaihdetta. Audin portaaton automaattivaihteisto on nimeltään multitronic, jossa yhdistyvät sekä manuaalivaihteiston että automaattivaihteiston ominaisuudet.
- Audi S Tronic öljynvaihto
Audi S tronic kaksoiskytkinvaihteiston suositeltu öljynvaihtoväli on noin 70 000 kilometriä. (38 000 mailia). - Audi Multitronic
Audi Multitronic vaihteiston suositeltu öljynvaihtoväli on noin 75 000 kilometriä (40 000 mailia). - Audi Tiptronic öljynvaihto
Audi Tiptronic vaihteiston öljynvaihto suositellaan tehtäväksi 70 000 kilometrin ajon jälkeen. (35 000 kilometriä).
Volvo automaattivaihteiston öljynvaihto
Volvon manuaali-automaattivaihteiston mallinimi on Geartronic, joka on toimintaperiaatteeltaan samanlainen kuin Tiptronic. Geatronic antaa kuljettajalle mahdollisuuden vaihteiden säätämiseen. Geatronic manuaali-automaattivaihteisto voi löytyä esimerkiksi seuraavista Volvo-malleista:
- Volvo C30
- Volvo V40
- Volvo V50
- Volvo V60
- Volvo V70
- Volvo S40
- Volvo S60
- Volvo S80
- Volvo XC70
- Volvo XC60
- Volvo XC90
Volvo automaattivaihteiston öljynvaihtoväli vaihtelee malleittain. Tehdassuosituksen mukaan esimerkiksi XC60 mallissa vaihteistoöljyn tarkistus tulisi tehdä noin 80 000 kilometrin (50 000 mailin) ajon jälkeen.
Katso myös: Jakohihnan vaihto – Jakohihnan vaihtoväli
BMW automaattivaihteiston öljynvaihto
BMW manuaali-automaattivaihteisto on nimeltään Steptronic. Lisäksi monissa BMW malleissa käytetään ZF Friedrichshafen AG:n eli ZF:n automaattivaihteistoa. ZF:n automaattivaihteisto on saatavilla muun muassa ZF 5HP, ZF 6HP ja ZF 8HP mallisina. Esimerkiksi ZF 6 HP on ZF:n valmistama automaattivaihteisto, jossa on kuusi eri vaihdetta. ZF automaattivaihteistot ovat käytössä useissa eri BMW malleissa (mm. BMW E60-E65, E90).
Uusimmissa BMW malleissa on useinmiten 7F 8HP automaattivaihteisto, aina 1-7 sarjaan asti. ZF- automaattivaihteiston öljynvaihto riippuu automaattivaihteiston mallista. ZF automaattivaihteiston nesteet ovat “lifetime” laatuisia eli valmistajan mukaan niiden tulisi kestää koko auton eliniän, käytännössä myös ZF automaattivaihteiston öljynvaihto suositellaan tehtäväksi viimeistään 150 000 kilometrin jälkeen. Tämä pidentää myös vaihteiston ikää.
Ford
Fordin tunnetuin semi-automaattinen vaihteisto tunnetaan nimellä Ford Powershift, joka on käytössä esimerkiksi seuraavissa malleissa:
- Ford Focus
- Ford Mondeo
- Ford Kuga
- Ford Galaxy
- Ford Fiesta
- Ford C-Max
- Ford S-Max
Fordin Powershift semi-automaattivaihteiston öljynvaihto suositellaan tehtäväksi 50 000 – 100 000 kilometrin jälkeen tai 2-4 vuoden jälkeen.
Toyota
Toyotan semi-automaattiset CVT- vaihteistot valmistaa japanilainen autoalan suuryritys Aisin. Aisinin valmistamia semiautomaattisia vaihteistoja on useissa eri Toyota malleissa, kuten:
- Toyota Avensis
- Toyota RAV4
- Toyota Auris
Aisin valmistaa myös A-, ja U- mallisia täysautomaattivaihteistoja, joita löytyy esimerkiksi Lexus -autoista ja Subaruista. Toyotan CVT automaattivaihteiston öljynvaihto suositellaan tehtäväksi 50 000 – 100 000 kilometrin jälkeen.
Citroen
Citroenilla on useita automaattipohjaisia vaihteistomalleja, kuten Sensodrive ja tämän pohjalta kehitetty EGS (Electronic Gearbox System). EGS:n paranneltu versio on nimeltään ETG6. Lisäksi Citroen käyttää myös Aisinin vaihdelaatikkoja.
Sensodriven pohjalta kehitettyjä automaattivaihteistoja on käytössä pienissä määrin Citroen C1, C2, ja C3 malleissa. Citroenin C4 malleissa voi olla sekä 4-vaihteinen automaattivaihteisto että 6-vaihteinen semi-automaattivaihteisto. Citroen C5 mallissa voi olla sekä 4-, että 6-vaihteinen automaattivaihteisto. Esimerkiksi Citroenin käyttämille Aisin automaattivaihteistolle suositeltu öljynvaihtoväli on 50 000- 100 000 kilometriä tai 4 vuotta.
Honda
Hondan automaattivaihteisto on käytössä esimerkiksi Honda CR-V ja Honda Accord-malleissa. Honda valmistaa itse valtaosan vaihteistoistaan, vaikka joissain Honda-malleissa käytetään myös ZF 9HP vaihteistoa. Muita käytettyjä automaattivaihteistomalleja ovat esimerkiksi Honda M6HA (nelivaihteinen automaattivaihteisto) ja Honda H5 (5-vaihteinen automaattivaihteisto). Hondan automaattivaihteiston öljyvaihto suositellaan tehtäväksi viimeistään 100 000 km jälkeen, mutta öljyn määrä kannattaa tarkastaa jo tätä ennen.
Lue myös arvostelu: Pirellin renkaat – Suosituimmat Pirellin kesärenkaat ja talvirenkaat
Opel
Opelin semi-automaattivaihteistot tunnetaan Easytronic-tuotemerkistä. Käytettyjä automaattivaihteistoja on esimerkiksi AW TF-40 ja TF-80SC, jotka ovat Asinin kehittämiä automaattivaihteistoja ja käytössä monissa Opel-malleissa, esim:
Opel Astra
Opel Insignia
Opel Vectra
Opel Meriva
Mercedes Benz
Mercedes Benz käyttää sarjanumeroa 722.x automaattisisissa vaihdelaatikoissa. Aikaisemmin Mercedes Benzillä ei ole ollut erillistä tietoa suositusta automaattivaihteiston öljynvaihdosta, ts. voiteluaineet on suunniteltu koko auton käyttöiälle. On kuitenkin suositeltavaa tehdä mb automaattivaihteiston öljynvaihto 100 000 – 150 000 km jälkeen.
Nissan
Valtaosa Nissan malleista käyttää Xtronic CVT-vaihteistoa, joka on semi-automaattinen vaihdelaatikko. CVT vaihteisto on esimerkiksi seuraavissa malleissa:
Nissan Versa
Nissan Versa Note
Nissan Sentra
Nissan Pathfinder
Nissan Quest
Nissan Micra
Nissan Qashqai
Nissan CVT-malleissa vaihteistoöljyn tarkistus suositellaan tehtäväksi viimeistään 50 000 kilometrin jälkeen, ja vaihto 100 000 km jälkeen (60 000 mailia).
Nissanin CVT-Nissaneissa käytettäviä täysautomaattivaihteistoja ovat mm. RL4F03A, RE4F03A, RE4F03B ja RE4F03C. Täysautomaattivaihteistoja on käytössä esimerkiksi aikaisemmissa Nissan Almera -malleissa.
Peugeot
Osana PSA Groupia, Peugeot käyttää samoja automaattivaihteistoja kuin Citroen, eli EAT-sarjaa (Efficient Automatic Transmission). EAT vaihdelaatikko on saatavilla joko 6-, tai 8-, vaihteisena (EAT-6 tai EAT-8). Peugeotin automaattivaihteistossa suositeltu öljynvaihtoväli on 60 000 – 80 000 km jälkeen tai 3-4 vuoden jälkeen.
Huom! Yllä olevat arvot ovat vain viitearvoja, sillä öljynvaihtoväli riippuu myös mm. auton vuosimallista.
Vaihteistoöljyn määrän tarkastaminen itse
Vaihteistoöljyn taso voidaan tarkistaa käyttöön tehdyllä mittatikulla. Nykyään monet autovalmistajat ovat tehneet mittatikkuja, joilla on helppo tarkistaa sekä auton vaihteistoöljyn määrä että moottoriöljyn määrä. Automaattivaihteiston voimansiirrossa käytettävän vaihteistoöljyn tarkastaminen on tärkeä tehdä säännöllisin väliajoin.
Jos auton annetaan toimia ilman tarvittavaa vaihteiston voiteluöljyä, auton voimansiirto voi toimia väärin tai voimansiirto ei välttämättä toimi lainkaan. Liian alhainen vaihteistoöljyn taso voi myös vahingoittaa voimansiirron sisäisiä osia, jos niitä ei saa voideltua kunnolla. Valitettavasti auton moottorista tai vaihteistosta ei välttämättä välity kuitenkaan mitään varoitusääniä, kuten kilinää tai kolinaa merkiksi liian alhaisesta vaihteistoöljyn tasosta.
Vaihteistoöljyn määrä tarkistus eri vaihteistomalleissa
Manuaalivaihteiston öljynvaihto: Manuaalivaihteisessa autossa vaihteistoöljyn määrän tarkastaminen voi olla haastavaa, sillä vain muutama valmistaja on sisällyttänyt auton varusteisiin erillisen mittatikun, jolla vaihteistoöljyn tason voi tarkistaa. Suositeltavaa on, että pyydät automekaanikkoasi tarkastamaan vaihteistoöljyn tavallisen autohuollon ja moottorin öljynvaihdon aikana. Tämä onnistuu autohuollolta muutamassa minuutissa.
Automaattivaihteiston öljynvaihto: Koska voimansiirtoon tarvittavat öljyt ovat tärkeä osa automaattivaihteisen auton toimintaa, automaattivaihteisissa autoissa on yleensä mittatikku vaihteistoöljyn määrän tarkistamista varten. Se voi olla joko sama mittatikku, jolla voi tarkistaa moottoriöljyn tason, tai erillinen, vain vaihteistoöljyn tarkastamiseen tehty mittatikku. Automaattivaihteiston öljyn tarkastaminen tulee tehdä sekä koneen ollessa hieman lämmin, että auton ollessa pysähdyksissä. Joillain automalleilla saattaa olla erilainen tapa, jolla voitelunesteen taso tarkistetaan. Kannattaa katsoa tiedot tarkemmin omasta auton huoltokirjasta.
Automaattivaihteisto öljynvaihto itse
Automaattivaihteiston öljynvaihto on parempi jättää ammattimekaanikon tehtäväksi, ellei omassa käytössä ole automekaanikon varusteita. Vaihteistoöljyn vaihto on hyvä tehdä erityisellä huuhtelulaitteella, jolla saadaan vanha öljy paremmin talteen kuin valuttamalla pelkkää painovoimaa käyttäen. Jos kuitenkin omat autohuolto -taitosi riittävät automaattivaihteiston öljyn vaihtoon, kannattaa siihen olla käytössä erilliset työkalut, joilla onnistuu myös automaattivaihteiston huuhtelu.
Tarkista myös nestetaso aina, jos epäilet että auton vaihteistoon kohdistuu minkäänlaista vuotoa. Vaihdelaatikon öljy ei pala samalla tavalla kuin mootoriöljy. Jos siis tuntuu että vaihdeöljy kuluu tai sinulla on vain vähän vaihdeöljyä, luultavasti autossa on vuoto.
Automaattivaihteiston öljynvaihto on tärkeä osa automaattivaihdelaatikon huoltoa, joka tulee tehdä suurimpaan osaan automalleista tietyin väliajoin. Automaattivaihteiston öljynvaihto hinta vaihtelee sekä automaattivaihteiston mallista että automallista riippuen noin 50 eurosta muutamiin satoihin euroihin.