Auton ruostesuojauksen hintaa on vaikea arvioida etukäteen. Yleensä hinta liikkuu noin 300-500 euron välillä.

Auton ruostesuojaus hinta

Ruostesuojaus tunnetaan myös nimellä ruosteenestokäsittely, jossa auton pohja- sekä kotelorakenne käsitellään ruostumista estävillä suoja-aineilla, sillä nämä osat ovat erittäin alttiita ruostumiselle ja auton kosteudelle. Suomen sääolosuhteet ovat otolliset autojen ruostumiselle, sillä talvella tielle laitetaan tiesuola ja hiekoitushiekka, syksyllä vaivana ovat räntäkelit sekä vaihtelevat lämpötilat ja happosateet syövyttävät autoa.

Auton ruostesuojauksen hintaa on vaikea arvioida etukäteen. Yleensä hinta liikkuu noin 300-500 euron välillä.

Autovalmistajat myöntävät autoille yleensä ruostumattomuustakuun, mutta siihen ei kannata luottaa tuon taivaallista: Lähes aina se kattaa vain sisältä ulospäin tapahtuvan ruostumisen. Ei siis ole väliä, onko kyseessä uusi vai vanha auto, ruostesuojaus on hyvä hankkia, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä.

Mitä auton ruostesuojaus kattaa?

Auton ruostesuojaus kattaa auton pohja-ja kotelorakenteen käsittelyn auton ruostumista estävällä suojausaineella. Autoon pinttynyt lika lisää huomattavasti ruostumisen riskiä. Auton pohja- ja kotelorakenteet on hyvä suojata, etenkin eteläisessä osassa maata, sillä tiesuola lisää muun muassa korroosion vaaraa autossa. Auton ruostesuojauksen avulla voidaan pidentää auton korin elinikää jopa vuosilla. Uudet autot sinkitään tai muulla tavalla ruostesuojataan tehtaalla jo valmiiksi, mutta on hyvä huomata, että Suomen vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi tämäkään suoja ei välttämättä ole tarpeeksi riittävä estämään auton korirakenteen ruostumista.

Milloin ruostesuojaus tulisi tehdä?

Tyypillisesti ruostesuojaus tulisi tehdä mahdollisimman pian uuden auton hankinnan jälkeen, enintään kuuden vuoden sisällä uuden auton hankinnasta. Ei toisin hätää, sillä ruostesuojauksen voi myös tehdä vanhemmille autoille. Jos autossa on jo ruostevaurioita, ne voidaan korjata ruostesuojauksen yhteydessä. On huomioitavaa, että Suomen sääolosuhteiden vuoksi jopa alle 3-vuotiaissa autoissa voi olla jo tiesuolasta aiheutuvaa korroosiota, joten mitä aiemmin auto käsitellään, sen parempi!

Onko ruostesuojaukselle takuuta?

Ruosteeneston takuu on yleensä 12 vuotta ja se on autokohtainen, eli omistajanvaihdos ei vaikuta takuuaikaan. On hyvä pitää mielessä, ettei valmistajan myöntämä puhkiruostumattomuustakuu kata tiesuolan pilaamia autoja. Valmistajan takuu kattaa vain sisältä ulospäin tapahtuvan ruostumisen, joka varsinkin Suomessa johtuu usein tiesuolasta. Auton valmistaja myöntää myös ruostumattomuustakuun, mutta se ei kata kuin sisältä ulospäin tapahtuvan ruostumisen.

Mitä hyötyä auton ruostesuojauksesta on?

Ennenaikaisten ruosteongelmien ehkäisy on yksi tärkeimmistä ruostesuojauksen eduista. Katsastustilastoja katsoessa voi huomata, miten yleisiä ruostevauriot Suomessa ovat. Tämä ei ole mikään ihme, sillä me Suomessa kärsimme autoilun kannalta huonoista sääolosuhteista. Talvella käytettävä tiesuola edistää auton korroosiota. Ruosteen aiheuttamat korjaus- ja katsastuskulut voivat tulla kalliiksi, mikäli ruostesuojasta ei huolehdita tarpeeksi ajoissa.

Auton jälleenmyyntiarvo nousee ruostesuojauksen myötä. Hoitamalla ruostesuojat kuntoon autosi jälleenmyyntiarvo paranee, ja auto menee helpommin kaupaksi. Kukaan meistä ei varmasti mielellään ostaisi ruosteista autoa, joka tarvitsee huollon ruosteen vuoksi. Ruosteenestokäsittelyn jälkeen sinun tulisi saada kirjallinen todistus ja sertifikaatti, jotka kiinnitetään autoon todisteena ruostesuojasta.

Pidennät auton elinikää suojaamalla sen ruosteelta. Pitämällä hyvää huolta autosta ja sen osista, takaat pidemmän eliniän autollesi. Ruoste ja erilainen lika, kuten lintujen jätteet, syövyttävät auton pintaa, ja pahimmillaan auton maali voi alkaa lohkeilemaan. Suomessa tiesuola on auton ruostumisen pahin vihollinen, joten ruostesuoja on hyvä hankkia, jotta voitaisiin estää auton ruostumista talvisin. Myös uusissa autoissa on korroosiota havaittavissa, joten auto olisi hyvä suojata hyvissä ajoin, mieluiten heti uutena, jolloin takaat autollesi pidemmän eliniän.

Auton ruostesuojauksen työvaiheet

Auton ruostesuojauksessa on monta eri työvaihetta. Ruostesuojaus aloitetaan nostamalla auto nosturille, minkä jälkeen auton renkaat irrotetaan. Auton alustamuovit ja sisälokasuojat puretaan, sillä on tärkeää saada kaikki suojattavat alusrakenteet esiin. Tämän jälkeen auto pestään perusteellisesti käyttäen erikoispesuainetta ja korkeapainepesuria. Auton alustan tulee olla täysin puhdas, jotta ruostesuoja voidaan laittaa.

Mikäli autossa on jo ruostetta, se hiekkapuhalletaan tai vaihtoehtoisesti passivoidaan. Tämä ei yleensä sisälly hintaan, vaan ruosteen poistamisesta tulee lisämaksua. Pesun ja ruosteen poiston jälkeen auton alusta ja kotelorakenteet kuivataan koneellisesti. Näin varmistetaan kosteuden poisto suojattavilta pinnoilta. Kotelorakenteet suihkutetaan sisäpuolen osilta koteloaineella, joka muodostaa happea läpäisemättömän pinnan, ennaltaehkäisten ruosteen muodostumisen. Mikäli ruostuminen on jo alkanut, koteloaine hidastaa ruostumisprosessia.

Myös alustan näkyvät metallipinnat sekä pyörätilat ruiskutetaan ensin kotelo-aineella, joka estää ruostumisen sekä antaa tartuntapinnan alusta-aineelle, sillä kotelo-aine tunkeutuu saumoihin. Kotelo-aineen laiton jälkeen vuoroon tulee alusta-aine, joka antaa mekaanisen suojan kulutusta vastaan. Alusta-aine kasvattaa ruostesuojauksen kestoikää. Kun alusta-aine on kuivunut, se pysyy elastisena, joten ajamisesta tuleva rasitus tai kiveniskut eivät aiheuta halkeamia. Alustan suojauksen jälkeen konepelti, takaluukku ja ovet ruiskutetaan sisäpuolelta koteloaineella.

Kaikki irrotetut osat sekä sisälokasuojat kiinnitetään takaisin paikoilleen, ja auto pestään käsin. Käsinpesu auttaa epäpuhtauksien sekä ruosteenestosumun poistamista. Samalla taataan, että auto luovutetaan takaisin omistajalleen viimeisteltynä. Viimeisenä työvaiheena on auton tarkastaminen ja auton käsittelystä täytetään takuutodistus, joka laitetaan autoon roikkumaan sertifikaatin kanssa. Todistuksesta käy ilmi, mikä toimenpide on suoritettu, ja koska se tulisi uusia.

Miten paljon auton ruostesuojaus maksaa?

Tarkkaa hintaa on vaikea antaa, sillä se riippuu täysin autosta, sekä tarvittavista lisätoimenpiteistä.
Keskihinta ruostesuojaukselle on 450 euroa, mutta hinnat voivat vaihdella jopa 160 euron ja 850 euron välillä. Mitä enemmän autoa on käsiteltävä, sitä enemmän ruosteenestokäsittely tulee maksamaan.

Miten auton ruostesuojauksen hinta arvioidaan ja mitä siihen sisältyy?

Kuten edellä mainittiin, tarkkaa hintaa on vaikea antaa, sillä lopulliseen hintaan vaikuttaa niin monta eri tekijää. Hinnat vaihtelevat muun muassa automerkin, mallin, auton iän, ja varaosien mukaan. Perushinnan lisäksi hintaan vaikuttaa myös se, mitä muita toimenpiteitä autolle tehdään, ja mitä aineita ruostesuojauksessa käytetään.

Mikäli autossa on jo ruostetta, se tulee hiekkapuhaltaa tai passivoida, mikä lisää ruostesuojauksen hintaa. Osa palveluntarjoajista tarjoaa myös lisä-äänieristyksiä, jotka lisäävät auton mukavuutta.
Noin 90% hinnasta tulee tehdystä työstä, ja jäljelle jäänyt 10% tulee osien hinnasta.

On hyvä muistaa, ettei halvin hinta ole aina se kaikkein paras. Mitä autoon tulee, on kannattavampaa maksaa hyvästä palvelusta ja paremmista aineista hieman enemmän, kuin etsiä halvin mahdollinen vaihtoehto. Näin pidät hyvää huolta autostasi, ja takaat sille pidemmän eliniän.

Vieritä ylös