Tiesitkö, että Suomessa jopa alle kolme vuotta vanhoissa autoissa voi olla jo tiesuolasta aiheutuvaa korroosiota? Mitä aiemmin auto käsitellään ruosteen suojaamiseksi, sen parempi.
Auton ruostesuojaus tunnetaan nimellä ruosteenestokäsittely, jossa auton pohja- sekä kotelorakenne käsitellään ruostumista estävillä suoja-aineilla. Auton metallipinnat ovat luonnollisesti alttiita ruostumiselle ja kerääntyvälle kosteudelle. Suomen sääolosuhteet ovat muita maita vielä otollisemmat autojen ruostumiselle, etenkin tieliukkauden käsittelyn vuoksi. Talvella tielle laitetaan tiesuolaa ja hiekoitushiekkaa, kun taas syksyllä ongelmana olevat räntäkelit vaivana ovat räntäkelit sekä vaihtelevat lämpötilat ja happosateet syövyttävät autoa.
Autovalmistajat myöntävät autoille yleensä ruostumattomuustakuun, mutta siihen ei kannata luottaa tuon taivaallista: Lähes aina se kattaa vain sisältä ulospäin tapahtuvan ruostumisen. Ei siis ole väliä, onko kyseessä uuden tai vanha auton ruostesuojaus, auton pinnoitusta on hyvä ylläpitää koko auton elinkaaren ajan.
Miten paljon auton ruostesuojaus maksaa?
Auton ruostesuojauksen tarkkaa hintaa auton ruostesuojaukselle on vaikea antaa, sillä se riippuu täysin autosta, sekä tarvittavista lisätoimenpiteistä.
Keskihinta ruostesuojaukselle on 450 euroa, mutta hinnat voivat vaihdella jopa 150 euron ja 900 euron välillä. Mitä enemmän autoa on käsiteltävä, sitä enemmän ruosteenestokäsittely tulee maksamaan. Vanhan auton ruostesuojaus hinta voi nousta korkeammalle kuin uuden auton, riippuen etenkin siitä, onko autossa jo ruostetta vai ei.
Miten auton ruostesuojaus hinta arvioidaan ja mitä siihen sisältyy?
Kuten edellä mainittiin, tarkkaa auton ruostesuojauksen hintaa on vaikea antaa, sillä lopulliseen hintaan vaikuttaa niin monta eri tekijää. Hinnat vaihtelevat muun muassa automerkin, mallin, auton iän, ja varaosien mukaan. Perushinnan lisäksi hintaan vaikuttaa myös se, mitä muita toimenpiteitä autolle tehdään, ja mitä aineita ruostesuojauksessa käytetään.
Mikäli autossa on jo ruostetta, se tulee hiekkapuhaltaa tai passivoida, mikä lisää ruostesuojauksen hintaa. Osa palveluntarjoajista tarjoaa myös lisä-äänieristyksiä, jotka lisäävät auton mukavuutta.
Noin 90% hinnasta tulee tehdystä työstä, ja jäljelle jäänyt 10% tulee osien hinnasta.
Katso myös: Auton maalaus hinta – Kilpailuta auton maalaus
Mitä hyötyä auton ruostesuojaus tuo?
Ennenaikaisten ruosteongelmien ehkäisy on yksi tärkeimmistä ruostesuojauksen eduista. Katsastustilastoja katsoessa voi huomata, miten yleisiä ruostevauriot Suomessa ovat. Tämä ei ole mikään ihme, sillä me Suomessa kärsimme autoilun kannalta huonoista sääolosuhteista. Talvella käytettävä tiesuola edistää auton korroosiota. Ruosteen aiheuttamat korjaus- ja katsastuskulut voivat tulla kalliiksi, mikäli ruostesuojasta ei huolehdita tarpeeksi ajoissa.
Auton jälleenmyyntiarvo voi nousta ruostesuojauksen myötä. Hoitamalla auton ruostesuojauksen kuntoon autosi jälleenmyyntiarvo paranee, ja auto menee helpommin kaupaksi. Kukaan meistä ei varmasti mielellään ostaisi ruosteista autoa, joka tarvitsee huollon ruosteen vuoksi. Ruosteenestokäsittelyn jälkeen sinun tulisi saada kirjallinen todistus ja sertifikaatti tehdystä ruostesuojauksesta.
Vanhemmille autoille voidaan tehdä myös helmojen ruostekorjaus, joka ruostesuojauksen ohella voi lisätä auton käyttöikää huomattavasti. Ruosteen poisto autosta kannattaa tehdä hyvissä ajoin, eli silloin, kun ruoste ensimmäisen kerran havaitaan.
Ruostevaurioiden korjaushinnat voivat nimittäin nousta huomattavasti, jos koteloinnin ja helmojen ruostevaurioiden kautta ruostetta pääsee alustaan. Pahimmillaan vanhan auton ruosteen poistoa lykätään niin kauan, että pohja ruostuu puhki.
Pidennät auton elinikää suojaamalla sen ruosteelta. Pitämällä hyvää huolta autosta ja sen osista, takaat pidemmän eliniän autollesi. Ruoste ja erilainen lika, kuten lintujen jätteet, syövyttävät auton pintaa, ja pahimmillaan auton maali voi alkaa lohkeilemaan. Suomessa tiesuola on auton ruostumisen pahin vihollinen, joten ruostesuoja on hyvä hankkia, jotta voitaisiin estää auton ruostumista talvisin. Myös uusissa autoissa on korroosiota havaittavissa, joten auto olisi hyvä suojata hyvissä ajoin, mieluiten heti uutena, jolloin takaat autollesi pidemmän eliniän.
Mitä auton ruostesuojaus kattaa?
Auton ruostesuojaus kattaa auton pohja-ja kotelorakenteen käsittelyn auton ruostumista estävällä suojausaineella. Autoon pinttynyt lika lisää huomattavasti ruostumisen riskiä. Auton pohja- ja kotelorakenteet on hyvä suojata, etenkin eteläisessä osassa maata, sillä tiesuola lisää muun muassa korroosion vaaraa autossa. Auton ruostesuojauksen avulla voidaan pidentää auton korin elinikää jopa vuosilla. Uudet autot sinkitään tai muulla tavalla ruostesuojataan tehtaalla jo valmiiksi, mutta on hyvä huomata, että Suomen vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi tämäkään suoja ei välttämättä ole tarpeeksi riittävä estämään auton korirakenteen ruostumista.
Milloin ruostesuojaus tulisi tehdä?
Tyypillisesti ruostesuojaus tulisi tehdä mahdollisimman pian uuden auton hankinnan jälkeen, enintään kuuden vuoden sisällä uuden auton hankinnasta. Ei tosin hätää, sillä ruostesuojauksen voi myös tehdä vanhemmille autoille. Jos autossa on jo ruostevaurioita, ne voidaan korjata ruostesuojauksen yhteydessä. On huomioitavaa, että Suomen sääolosuhteiden vuoksi jopa alle 3-vuotiaissa autoissa voi olla jo tiesuolasta aiheutuvaa korroosiota, joten mitä aiemmin auto käsitellään, sen parempi!
Tarvitseeko maalipinta isompaa käsittelyä? Tarkista auton myllytyshinnat ja kilpailuta!
Onko ruostesuojaukselle takuuta?
Ruosteeneston takuu on yleensä 12 vuotta ja se on autokohtainen, eli omistajanvaihdos ei vaikuta takuuaikaan. On hyvä pitää mielessä, ettei valmistajan myöntämä puhkiruostumattomuustakuu kata tiesuolan pilaamia autoja. Valmistajan takuu kattaa vain sisältä ulospäin tapahtuvan ruostumisen, joka varsinkin Suomessa johtuu usein tiesuolasta. Auton valmistaja myöntää myös ruostumattomuustakuun, mutta se ei kata kuin sisältä ulospäin tapahtuvan ruostumisen.
Auton ruostesuojauksen työvaiheet
Auton ruostesuojauksessa on monta eri työvaihetta. Ruostesuojaus aloitetaan nostamalla auto nosturille, minkä jälkeen auton renkaat irrotetaan. Auton alustamuovit ja sisälokasuojat puretaan, sillä on tärkeää saada kaikki suojattavat alusrakenteet esiin. Tämän jälkeen auto pestään perusteellisesti käyttäen erikoispesuainetta ja korkeapainepesuria. Auton alustan tulee olla täysin puhdas, jotta ruostesuoja voidaan laittaa.
Mikäli autossa on jo ruostetta, se hiekkapuhalletaan tai vaihtoehtoisesti passivoidaan. Tämä ei yleensä sisälly hintaan, vaan ruosteen poistamisesta tulee lisämaksua. Pesun ja ruosteen poiston jälkeen auton alusta ja kotelorakenteet kuivataan koneellisesti. Näin varmistetaan kosteuden poisto suojattavilta pinnoilta. Kotelorakenteet suihkutetaan sisäpuolen osilta koteloaineella, joka muodostaa happea läpäisemättömän pinnan, ennaltaehkäisten ruosteen muodostumisen. Mikäli ruostuminen on jo alkanut, koteloaine hidastaa ruostumisprosessia.
Myös alustan näkyvät metallipinnat sekä pyörätilat ruiskutetaan ensin kotelo-aineella, joka estää ruostumisen sekä antaa tartuntapinnan alusta-aineelle, sillä kotelo-aine tunkeutuu saumoihin. Kotelo-aineen laiton jälkeen vuoroon tulee alusta-aine, joka antaa mekaanisen suojan kulutusta vastaan. Alusta-aine kasvattaa ruostesuojauksen kestoikää. Kun alusta-aine on kuivunut, se pysyy elastisena, joten ajamisesta tuleva rasitus tai kiveniskut eivät aiheuta halkeamia. Alustan ruostesuojauksen jälkeen konepelti, takaluukku ja ovet ruiskutetaan sisäpuolelta koteloaineella.
Kaikki irrotetut osat sekä sisälokasuojat kiinnitetään takaisin paikoilleen, ja auto pestään käsin. Käsinpesu auttaa epäpuhtauksien sekä ruosteenestosumun poistamista. Samalla taataan, että auto luovutetaan takaisin omistajalleen viimeisteltynä. Viimeisenä työvaiheena on auton tarkastaminen ja auton käsittelystä täytetään takuutodistus, joka laitetaan autoon roikkumaan sertifikaatin kanssa. Todistuksesta käy ilmi, mikä toimenpide on suoritettu, ja koska se tulisi uusia.