
Auton pakoputkisto eli pakojärjestelmä on kriittinen osa polttomoottorin suorituskyvylle ja ajamisturvallisuudelle. Pakokaasut poistuvat moottorin sylintereistä palamisen jälkeen ja virtaavat ajoneuvon pakojärjestelmän läpi pakoputkesta. Pakoputkisto koostuu sarjasta metalliputkia, jotka kuljettavat pakokaasut auton sivuille tai takaosaan, josta ne vapautuvat.
Vaikka pakojärjestelmät on rakennettu erityisesti kestämään moottorin pakokaasuihin liittyvää suurta rasitusta ja lämpöä, ne ovat edelleen alttiita korroosiolle ja ruosteelle ajan myötä. Yleensä ongelma pakokaasujärjestelmässä on melko ilmeinen, ja sen voi tunnistaa joko voimistuneena hajuna, äänenä tai auton suorituskyvyn laskuna.
Pakoputken korjaus: Vaurioituneen pakoputkiston oireet
Ongelmat pakojärjestelmässä tai putkistossa voivat aiheuttaa ongelmia ajoneuvon ajettavuudessa. Alta löydät yleisimmät oireet siitä, että auton pakojärjestelmä ei toimi kunnolla, tai että pakoputkisto vaatii huoltoa:
- Kovaääninen pakoputki ja sihisevä ääni putkistossa. Yksi tyypillisistä oireista on aikaisemmasta poikkeava pakoputken ääni. Jos jokin pakoputkista tai putkista rikkoutuu tai halkeilee, ne voivat aiheuttaa pakokaasuvuodon, joka alkaa toimia pakokaasujen vapautuessa ikään kuin torvena. Rikkoutunut pakoputki saattaa alkaa päästää sihisevää tai nakuttavaa ääntä, joka voimistuu kiihdytyksen aikana.
- Polttoaineen voimistunut haju pakokaasussa. Toinen yleinen oire mahdollisesta pakoputkien ongelmasta on voimistunut bensiinin tai dieselin haju. Vaikka pakokaasuja ei tulisi sen erityisemmin haistella, tällainen voimistunut haju saattaa leijailla suoraan auton ohjaamoon. Jos siis haistat autolla ajaessa polttoaineen ilman, että autosi seisoo liikenneruuhkassa, voi kyse olla rikkoutununeesta pakoputkesta.
- Tehon, kiihtyvyyden ja polttoainetehokkuuden lasku. Hajun ja äänen lisäksi polttomoottoriauton suorituskykyongelmat ovat toinen oire mahdollisesta pakoputkiston vaurioista. Vaurioitunut putkisto ja pakokaasuvuoto voi aiheuttaa ongelmia auton kiihtyvyydessä ja tehossa. Tehon ja kiihtyvyyden lisäksi, jos tuntuu että auton polttoaineenkulutus on kasvanut, syynä voi olla rikkoutunut pakoputki vastapaineen vähenemisen vuoksi.
- Riippuva tai roikkuva pakoputki. Tämä oire on päivänselvä vaurio pakoputkistossa. Jos jokin putkista rikkoutuu, ne voivat joskus roikkua tai riippua ajoneuvon alla. Putket voivat näkyä ajoneuvon sivuilta tai ne voivat aiheuttaa ääntä, jos ne koskettavat maata. Tällaisessa tilanteessa kannattaa autolla ajaa korkeintaan suoraan huoltoon.
Pakoputken korjaushinta
Pakoputken korjaus: Kilpailuta pakoputken korjaushinta
Pakoputken korjauksen hinta riippuu siis siitä, millainen auto on kyseessä. Jopa pakoputken vaihtaminen tavallisiin henkilöautoihin on sinällään kohtalaisen yksinkertainen remontti, eikä se edes vie paljon aikaa. Parhaimmillaan auton saa siis takaisin todella nopeasti, mikä tietysti on aina mukavampaa auton omistajan kannalta. Jos kyseessä taas on erikoinen auto tai erikoispakoputki, voi kyseessä olla hieman pidempään kestävä remontti. Varmaa kuitenkin on, että olipa remontti miten suuri tahansa, kannattaa se kilpailuttaa. Kilpailuttamalla pakoputken korjaushinnan voi säästää selvää rahaa. Parhaimmillaan säästö voi olla satojen eurojen suuruinen, joten tarjous on syytä pyytää monesta eri paikasta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että joskus joku korjaamo voi hoitaa remontin toista nopeammin. Myös tämä on tärkeä seikka. Jos autoa tarvitsee nopeasti, on silloin parasta valita korjaamo, joka pystyy tekemään remontin pikaisella aikataululla. Korjaamon tarjousta ei kannata hyväksyä välittömästi, vaan tarjouksen tekemisen jälkeen olisi hyvä odottaa vähän aikaa, jotta kaikki korjaamot ehtivät antamaan tarjouksensa. Myös näin voi säästää euroja. Hintatarjousten kilpailuttaminen voi tuntua työläältä, mutta onneksi vertailupalvelu pystyy auttamaan saamaan käsityksen siitä, miten paljon remontti maksaa milläkin korjaamolla. Pakojärjestelmässä voi olla vikaa myös happitunnistimessa. Löydät sivuiltamme tietoa myös Lambda anturista ja lambda-anturin korjaushinnoista.
Kannattaako pakoputki korjauttaa vai vaihtaa uuteen?
Kun pakoputken korjauksesta tehdään tarjouspyyntöä, täytyy pyynnön tekijän tietää, voiko pakoputken korjata vai täytyykö se vaihtaa uuteen. Tämä nimittäin vaikuttaa hintaan. Jos pakoputki täytyy vaihtaa kokonaan uuteen, korjaamoon täytyy varustautua uudella pakoputkella. Jos sellainen täytyy tilata, voi remontti viivästyä hieman. Varsinkin erikoisten autojen kohdalla on hyvä tietää etukäteen, jos pakoputki täytyy vaihtaa. Korjaamoilla ei monestikaan ole erikoisiin malleihin sopivia osia. Monesti pakoputken voi korjata. Jopa ruostevauriot pystyy korjaamaan tiettyyn pisteeseen asti. Korjaukset ovat monesti niin nopeita toimenpiteitä, että auton omistaja pystyy odottamaan korjaamolla korjauksen ajan. Tällaiset korjaukset eivät myöskään yleensä maksa paljoa. Jos vanha pakoputki tulee poistaa ja uusi asentaa tilalle, kestää korjauksessa kauemmin.
Alla olevalla videolla ChrisFix kertoo, miten pakoputki voidaan paikata itse. (englanniksi)