Tuntuuko siltä, että oman auton lambda anturi on rikki? Lambda anturi, eli happitunnistin tai happianturi, on auton pakoputkijärjestelmässä oleva suhteellisen herkkä anturi, jolla on kaksi pääasiallista tehtävää. Tässä artikkelissa käymme läpi anturin toiminnan, rikkinäisen lambda anturin oireet ja anturin tai sen vaihdon hinnan.
Mikä on lambda-anturi?
Lambda anturi on auton pakoputkessa sijaitseva anturi. Vanhemmissa autoissa on yleensä vain yksi lambda anturi, joka sijaitsee pakosarjan ja katalysaattorin välillä. Sen lisäksi uudemmissa autoissa on kaksi anturia, joista toinen sijaitsee pakoputken katalysaattorin takana.
Lambda anturi: Mihin lambda anturia käytetään?
Lambda anturin toiminta perustuu kahteen anturin tehtävään: Ensinnäkin lambda anturi mittaa pakoputkeen päätyvää jäännöshapen määrää kaasuseoksesta. Tämän tiedon avulla Lambda anturi annostelee ilmaa polttoaineen sekaan, joten käytännössä anturilla säädellään moottorin sylintereille tulevan polttoaineen seoksen ilman määrää.
Tämän vuoksi anturilla on tärkeä tehtävä moottorin toiminnassa, jonka lisäksi lambda anturi varmistaa myös katalysaattorin oikean toiminnan ja vähentää näin haitallisia päätöksiä. Lambda antureihin on alettu kiinnittää huomiota 90-luvulta lähtien, sillä lambda anturin avulla voidaan yleisellä tasolla säädellä autoilun CO2 päästöjä ja muita haitallisia päästöjä. Sen vuoksi happianturin toimintaa koskevat eurooppalaiset määräykset.
Lambda-anturi säätää moottorin sylintereihin lähetettävän polttoaineen määrän optimoimalla ilman ja polttoaineen seoksen, mikä puolestaan saa moottorin toimimaan kunnolla. Tämä vaikuttaa myös haitallisten kaasupäästöjen määrään varmistamalla, että katalysaattori toimii oikein.
Lambda anturi netistä? Lambda anturin hinta liikkuu noin 25-65 euron välimaastossa. Tunnettuja anturivalmistajia ovat muun maussa Bosch, Blueprint, Vemo, Stark, Delphi ja NGK.
Lambda-anturin vaihto hinta: Miten lambda anturi toimii?
Kun lambda-anturi asetetaan katalysaattorin eteen, se voi mitata palamisen jälkeen palamattomissa hiilivedyissä olevan ilman ja polttoaineen määrän. Yksittäinen lambda anturi asennetaan katalysaattorin eteen, jolloin se voi mitata pakoputkeen tulevan kaasuseoksen polttoaineen ja ilman määrää. Tämä tieto siirtyy auton elektroniselle ohjausyksikölle, joka annostelee sopivan määrän kaasua. Näin auton ohjausjärjestelmä ja moottori optimoivat syntyvien päästöjen määrän.
Jos lambda-antureita on useita pakojärjestelmän eri osissa, saadaan tarkempia arvoja ilman ja polttoaineen määrästä pakokaasuseoksessa.
Tällä tavalla ajoneuvon elektroninen ohjausyksikkö (ECU), joka ohjaa moottorin joitain toimintoja, saa oikeat tiedot päästöistä ja vapauttaa sitten tarkan tarvittavan määrän kaasua. Tämä on välttämätöntä pilaavien päästöjen vähentämisessä.
Talvi tulee joka vuosi! : Katso lisävalojen asennus hinta
Viallinen lambda anturi oireet
Viallisen lambda anturin oireet liittyvät sekä varoitusvaloihin, polttoaineenkulutukseen, sekä auton suorituskykyyn ajon aikana. Tästä listasta löydät viallisen lambda anturin yleisimmät oireet:
1. Auton nykyminen käynnistysvaiheessa
2. Päästöjen/kaasujen määrän nousu (päästömittaukset)
3. Tavallista korkeampi polttoaineenkulutus
4. Auton alentunut suorituskyky ajon aikana (heikentynyt kiihtyvyys)
5. Kojelaudassa näkyvä lambdan merkkivalo (moottorin vikavalo tai erillinen lambda vikavalo)
Jos omaan autoosi tulee kyseisiä oireita, voi syynä olla viallinen lambda anturi. Tällöin lambda anturi kannattaa vähintään testata joko autohuollossa automekaanikon kanssa, tai itse päällisin puolin.
Happianturin toiminta tarkistetaan autodiagnostiikkatyökalulla. Lambda anturin vaihto hinta kannattaa kilpailuttaa ennen autohuollon valintaa, jolloin voit säästää vaihtohinnasta. Kilpailuta lambda anturin vaihto hinta ilmaiseksi.
Viallinen lambda-anturi ja auton toiminta
Jos Lambda anturi on viallinen, se näkyy päästöarvojen heikentymisenä. Tämä voidaan todeta viimeistään siinä vaiheessa, kun autolle tehdään lain vaatimia päästömittauksia. Viallisen lambda anturin voi tunnistaa kuitenkin jo aikaisemminkin kuin päästömittauksen yhteydessä. Jos auto ei kaasua annettaessa toimi niin kuin pitäisi, toisin sanoen auton suorituskyky tuntuu heikommalta, voi syynä olla viallinen lambda anturi. Lisäksi myös pakoputkesta tulevan kaasun tummempi väri voi kertoa, että lambda anturi on rikki. Ennen kuin lähdet kuitenkaan vaihtamaan anturia, tarkista että kyseessä ei ole vain irronnut johto.
Viallinen lambda anturi ei siis lähetä auton elektroniselle ohjausjärjestelmälle (ECU) oikeaa tietoa ilman ja polttoaineen määrästä pakokaasuseoksessa. Tämän vuoksi viallinen lambda anturi voi lisätä turhaan polttoaineenkulutusta ja haitallisia päästöjä. Se voi myös haitata pakoputkiston katalysaattorin toimintaa.
Jos lambda-anturi on viallinen, tietoja ei lähetetä ECU: lle, joka käyttää sitten viallisia tietoja. Tämä todennäköisesti lisää polttoaineenkulutusta ja sen jälkeen myös saastuttavia päästöjä.
Lambda anturin vaihto hinta: Miten usein lambda anturi tulisi vaihtaa?
Lambda anturin vaihto tulisi tehdä noin 150 000 kilometrin ajon jälkeen. Ajokilometrien sijaan lambda anturin vaihto voi tulla ajankohtaiseksi myös muista tekijöistä riippuen. Erityisesti moottoriin ja pakoputkistoon liittyvät muut viat voivat vahingoittaa anturia, jolloin sen käyttöikä ei välttämättä ole yllämainittua kilometrimäärää. Esimerkiksi pakokaasuvuodot voivat vahingoittaa anturia.
Voinko ajaa autolla, jossa ei ole lambda anturia?
Jos autossa ei ole lambda anturia tai autossa on rikkinäinen lambda anturi, luultavasti autosi tuottaa enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin laki sallii. Tämän vuoksi ajaminen autolla, jossa anturia ei ole, ei ole suositeltavaa. Joissain tapauksissa ajatellaan, että auton teho paranee jos anturi irrotetaan. Tällöin pakoputken katalysaattorilla on kuitenkin suurempi riski tukkiutua, joten tieliikennekäytössä happianturi kannattaa pitää hyvässä kunnossa. Lisäksi lambda anturi säästää myös polttoainekustannuksissa.
Rikki vai ei? Lambda-anturin testaus
Lambda anturi testataan autodiagnostiikkatyökalulla tai tavallisella jännitemittarilla (yleismittarilla). Ennen lambda anturin testausta kannattaa tarkistaa sen kunto silmämääräisesti.
Testaus aloitetaan lämmittämällä moottoria tyhjäkäynnillä. Moottorin sammuttamisen jälkeen jännitemittarin tulisi näyttää lambda-anturille jännite, jonka suuruus lähtökohtaisesti on alle 1 voltti.
Lambda anturilla mitataan hapen määrää pakoputkistossa. Sen toimivuutta voidaan testata lisäämällä tai vähentämällä ilman määrää pakoputkistossa. Lambda anturin saa testattua myös itse, jos autotaitoa löytyy, vähentämällä tai lisäämällä ilman määrää polttoaineseoksessa.
Ensin ilmaa voidaan yrittää lisätä moottoriin irroittamalla polttoaineen syöttöjärjestelmän ja venttiiliin letku. Tällöin jännitemittarin lukema tulisi olla alle 0,3 volttia (noin 0,2 V). Jos lukema on enemmän, on anturissa jotain vikaa.
Toiseksi voidaan yrittää vähentää ilman määrää moottorissa. Tämä tapahtuu tiivistämällä moottorin ilmanpuhdistuksen putki niin, että moottoriin ei pääse ilmaa. Kun pakoputkistossa on näin vähemmän ilmaa, lambda anturin lukema tulisi olla n. 0,8 V. Jos lukema on jotain muuta, anturissa voi olla jotain vikaa.
Helpoin tapa saada lambda-anturi testattua on viedä auto huoltoon.
Mikä on lambda anturin vikakoodi?
Lambda anturin, happianturin ja pakoputkijärjestelmän vikakoodit vaihtelevat jonkin verran, mutta yleisimmät vikakoodit ovat P0131, tai P0141. Näistä P0131 vikakoodi on erityisesti happianturin mittauspiirin matalasta jännitteestä kertova huomautus. Englanniksi vikakoodi on O2 Sensor Low Voltage. Toinen lambda anturin vikakoodi P0141 on huomautus siitä, että happianturissa ei ole jännitettä ollenkaan. Englanniksi O2 Sensor No Activity Detected. Kuten tanskalaisen Triscanin artikkelissa kerrotaan, lambda anturiin liittyvät vikakoodit ja pakokaasujärjestelmän vikakoodit voivat olla tietyissä tilanteissa harhaanjohtavia. Vikakoodia ei kannata tuijottaa ainoana syynä anturin vaihtoon, vaan kiinnittää huomiota myös auton yleiseen suorituskykyyn (kiihtyvyyteen ja päästömittauksiin).
Tsekkaa myös pakoputken korjaushinta
Lambda anturin puhdistus vai vaihto?
Jos lambda anturi on hajalla, ei sitä voi useimmissa tapauksissa korjata. Tämän vuoksi pelkkä lambda anturin puhdistus ei riitä, vaan tilalle tarvitaan uusi anturi. Happianturin puhdistukseen on tehty jonkin verran erilaisia lambda anturin puhdistusaineita, joiden puhdistustehosta ei ole tietoa. Sen sijaan että ostaisi 20-30 euron lambdan puhdistusaineen, luultavasti on parempi valinta käyttää muutama kymppi enemmänja vaihtaa koko anturi.
Video: Lambda anturin vaihto
Alla olevalla Niklas Åvallin hyvällä videolla kerrotaan, miten lambda anturit vaihdetaan vuoden 2016 VW Poloon